Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Succesrecept – De Chinese reus in telecom

Ze noemen zichzelf ‘het grootste bedrijf waar u nog nooit van gehoord heeft’. Maar dat verandert snel: Huawei is nu officieel #1 in telecomapparatuur. Wat is het geheim?

1. Innovatie, innovatie, innovatie.

Chinezen staan er misschien niet om bekend, maar Huawei (Amerikanen spreken het uit als: ‘Wów, hey’) is een innovatiepowerhouse. Het bedrijf telt zo’n 65.000 researchers, ‘bijna evenveel mensen als heel Cisco in dienst heeft’, zegt John Roese, ex-Nortel-cto en nu senior vp bij de Chinezen, fijntjes. Dat leverde onder meer al de dongel op, en zo’n 50.000 patenten. Daarmee behoort Huawei wereldwijd tot de top-5.

2. Geluisterd naar ‘de grote roerganger’.

Van Mao keek bedrijfsoprichter Ren Zhengfei één militaire truc af: eerst aan de flanken beginnen, vervolgens de vijand insluiten en overmeesteren. Zo richtte Huawei zich eerst op China, Afrika en het Midden-Oosten, om van daaruit door te stomen naar Europa en de VS. Het werkt: het bedrijf zit nu in ruim de helft van alle verwachte supersnelle 4G-netwerken in Europa. Ook hier werd in het oosten begonnen. Roese: “Want als je jezelf kunt bewijzen in Roemenië, dan kun je het overal.”

3. Wees disruptive, ook naar jezelf.

Roese noemt Huawei een ‘100.000-people-startup’, die constant strijdt tegen legacy. “Kijk niet naar wat je hebt, maar bedenk: welk probleem is er nog op te lossen? De focus ligt insanely op future technologies. We geloven niet in pc’s, maar in mobiel en de cloud. Over vijf jaar bouwt geen bedrijf meer een eigen datacenter. Daar spelen wij nu al op in, onder meer met ons Lab2012.” Dat alles voor de ‘democratisering’ van de telecom, zoals Roese het noemt. “We willen cloud storage veel goedkoper maken. En we werken aan smartphones voor 40 tot 50 dollar.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Eerst het makkelijke.  

Chinese bedrijven hadden altijd de naam copycats te zijn. Maar daar is bij Huawei geen sprake van. Het bedrijf is enorm hightech. Maar van de Chinese mentaliteit is nog wel iets te ­merken, zegt Roese. “We verkopen altijd eerst low complexity. Als mensen ons dan kennen, maken ze eerder de stap naar de complexere producten.” 

>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?