Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Start – Idealisten in maatpak

De jonge generatie managers wil niet alleen carrière maken, maar ook goed doen voor de wereld. In Den Haag ontmoetten ze elkaar voor een brainstorm over de VN-millenniumdoelen.

  

"Geef mensen geen vis als ze honger hebben, maar een hengel om mee te vissen. Ken je die uitdrukking?" vraagt Katrien Broeders (32) retorisch. "Ik wil nog  verder gaan: leen mensen geld waarmee ze een hengel kunnen kopen, en laat ze vissen om de hengel terug te betalen. Volgens mij bestrijd je zo armoede het beste."

Broeders, manager high growth markets bij KPMG, was een van de deelnemers aan de MDG Dragon's Den, die op 22 april in Den Haag werd gehouden. Dertig jonge managers, allen alumni van internationale studentenvereniging AIESEC, bedachten die dag plannen om het bedrijfsleven te betrekken bij de acht zogeheten millenniumdoelen van de Verenigde Naties, bedoeld om armoede uit de wereld te helpen. De plannen werden beoordeeld door een panel van ‘Dragons', bestaande uit topmanagers, een hoge VN-functionaris en minister Koenders van Ontwikkelingssamenwerking. Met de kansrijkste ideeën gaan de oud-AIESEC'ers vervolgens de boer op.

Bomen Planten

Het lijkt een trend; jonge managers die geen genoegen nemen met een bonus en een leasebak. Veel mvo- en duurzaamheidsprogramma's van grote bedrijven worden getrokken door twintigers en dertigers. "Ik zie het als een sociale plicht om te helpen waar ik kan", zegt marketeer Arno Jongsma (35) van Vodafone. "Je kunt carrière maken, maar ook maatschappelijk betrokken zijn. Dat sluit elkaar niet uit. Bij DeltaLloyd, mijn vorige werkgever, heb ik voorgesteld om de CO2-uitstoot die veroorzaakt wordt door onze zakelijke kilometers te compenseren. Jaarlijks worden er nu op kosten van Delta Lloyd bomen geplant. Daar ben ik best trots op." "Ik voel me medeverantwoordelijk voor wat er in de wereld aan de hand is. Ik heb geen zin om af te sluiten onder de Nederlandse kaasstolp", zegt

Mathijs Seegers (30), accountant bij ABN Amro. Seegers denkt dat de millenniumdoelen goed te combineren zijn met de core business van zijn werkgever: winstgevend bankieren. "Waarom geen microfranchises", vraagt Seegers zich hardop af. "Binnen de bank hebben we een afdeling die standaardpakketten ontwikkelt voor franchises. Dat zouden we ook kunnen doen voor ontwikkelingslanden." Seegers hoopt dat de Dragons zijn plan zullen aanbevelen: "Het zou mooi zijn als ik de aandacht trek van bankmanagers die hoger in de boom zitten." 

MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORDE INITIATIEVEN

 Microkredieten

Ooit werd de Boerenleenbank groot met het verstrekken van kredieten aan keuterboertjes. De Rabobank keert nu terug naar die roots met microkredieten aan kleine ondernemers en boeren in ontwikkelingslanden. Een manier om duurzaam te ondernemen, maar ook gewoon business. De Rabobank is samen met Achmea ook betrokken bij de Micro Assurance Association Netherlands (MIAN), een organisatie die verzekeringen ontwikkelt voor de allerarmsten. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Woodstoves

In veel arme landen wordt in huis gekookt op open vuur. De resulterende slechte luchtkwaliteit is een bedreiging voor de gezondheid. De techneuten van Philips ontwikkelden daarom enkele jaren geleden een compact verbrandingssysteem, de Woodstove. Het apparaat is vele malen minder vervuilend en brandt op materialen die overal gesprokkeld kunnen worden. Niet onbelangrijk: er is een potentiële markt van miljoenen armen.

Celtel

Nog steeds het meest tot de verbeelding sprekende succesverhaal over ondernemen in Afrika is dat van Celtel. Het telefoonbedrijf, dat werd geleid vanuit Hoofddorp, verkocht miljoenen telefoonabonnementen in landen waar een groot deel van de bevolking onder de armoedegrens leeft, maar wel wilde kunnen bellen. In 2005 werd het bedrijf voor 2,6 miljard euro verkocht aan het Koeweitse MTC, tegenwoordig Zain geheten.

mvo