Magazine

Simon Sinek over het grote waarom

Het verschil tussen succes en falen zit in het weten waar je naartoe wilt, zegt de Britse managementgoeroe Simon Sinek.

GOEROE VAN DE WEEK Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet. Deze editie: Simon Sinek > Overzicht van alle goeroesWaarom? Geen vraag zal Simon Sinek zo vaak gesteld hebben. En geen vraag, weet hij, is zo moeilijk te beantwoorden. Waarom hij zelf bijvoorbeeld zo succesvol is? “Ik heb eerlijk gezegd geen idee”, zegt hij. “Het is me allemaal behoorlijk overkomen. Ik had zelf ook nooit kunnen voorspellen dat mijn theorie zo groot zou worden.” Toch had hij vrij snel door dat ‘waarom?’ het missende puzzelstukje is in veel bedrijven. Toen hij als marketeer werkte voor grote consumentenmerken, rijpte het idee langzaam in zijn hoofd. Totdat hij het concept ontdekte wat hij ‘the golden circle’ is gaan noemen, waarbij in de buitenste cirkel staat wat je doet (‘what’), in de middelste cirkel hoe je het doet (‘how’) en in de binnenste cirkel staat waaróm je het doet: het ‘why’, of: je purpose. De beste organisaties, zo bedacht Sinek, zijn die organisaties die een goed antwoord op die laatste vraag hebben weten te formuleren. “Elke organisatie weet wat het doet, de meeste weten ook wel hoe ze het doen, maar slechts weinig organisaties weten ook waaróm ze het doen”, aldus de Britse managementgoeroe. “Winst maken is geen purpose, hooguit een resultaat. Het gaat om de vraag: waar doe je het voor? Waar kom jij je bed voor uit? En waarom zou dat iemand uitmaken?” Gouden cirkel Volgens Simon Sinek is de gouden cirkel een natuurlijk fenomeen, dat zijn basis vindt in de menselijke manier van beslissen, en dat verklaart waardoor we ons laten inspireren. Als we niet weten waarom iemand iets doet, zullen we niet kunnen volgen wat hij of zij doet, stelt Sinek. Een makkelijk idee? “Ho ho”, zegt hij. “Het is misschien simple, maar not easy. Het basisuitgangspunt is zo eenvoudig dat iedereen het kan uitleggen en be­grijpen. Maar het doen, dat is erg moeilijk.” Sinek legt ook de link naar hoe de menselijke hersenen werken waarbij de kern van de hersenen, het limbisch systeem, betrokken is bij emotie, motivatie, genot en het emotioneel geheugen. Hier wordt de waarom-vraag geprikkeld. Volgens Sinek raak je mensen alleen als je de waarom-vraag kunt beantwoorden en als het geloof daarin overeenkomt met het geloof van anderen. Geld verdienen is een bijproduct Succesvolle bedrijven onderscheiden zich van minder succesvolle niet doordat ze betere producten maken, stelt Sinek, maar doordat ze beter kunnen aangeven waarom ze dat doen en wat ze ermee willen bereiken. Volgens de auteur zijn organisaties die beginnen met het waarom niet alleen succesvoller en innovatiever, diegenen die hun purpose vinden werken ook met meer plezier en bloeien van passie. “Ik heb geen business”, zegt hij dan ook. “Ik heb een beweging. Ik hanteer voor klanten dezelfde standaarden als voor vrienden. Als ik wil eten, wil ik eten met vrienden, niet om geld te verdienen. Als je weet wat je why is, maakt het je keuzes makkelijker. Geld verdienen kan nooit een why zijn, dat is hooguit een bijproduct. Als to make people happy je why is, komt die winst vanzelf.” Toch kan het ook confronterend zijn, die zoektocht naar het waarom, beseft Sinek. “Mensen vinden het spannend, omdat het anders is. Maar de ironie is: hier goed over nadenken is veel veiliger dan de traditionele route van zoveel mogelijk geld willen verdienen. De grootte van een firma of economie zegt niet over het toekomstige succes ervan. Risico’s vermijden is in feite veel risicovoller dan risico’s aan durven gaan.”   Zonder 'why' stort je in elkaar Er is altijd een why, zegt Sinek. Het gaat er alleen om hem te vinden, te benoemen en te volgen. “Maar als je hem niet volgt, zal je bedrijf uiteindelijk in elkaar storten. Als mensen alleen bij je komen werken omdat je ze betaalt, maar niet omdat ze het verschil willen maken, zullen ze op een gegeven moment niet meer komen, of zul je ze niet meer kunnen betalen, of allebei. Elk bedrijf, hoe groot ook, waarvan het why onduidelijk is, zal ineenstorten. Simpelweg omdat niemand bereid is er iets voor op te geven.” Hij illustreert dat met een lege kamer. “Stel: jij staat in de ene hoek. En ik zeg: loop in een rechte lijn naar de hoek aan de overkant. Stiekem zet ik een stoel in het midden van de kamer. Wat doe je? In veruit de meeste gevallen zul je improviseren. Je zult om de stoel heenlopen of de stoel aan de kant zetten. Dat is toch niet wat ik gevraagd had? Nee, maar je begrijpt: het gaat niet om de rechte lijn, het gaat om het doel, de overkant. Als ik had gezegd: loop in een rechte lijn hiervandaan, dan was je misschien voor de stoel gestopt. Of erger: je had een haakse bocht gemaakt en was verder van huis uitgekomen.” Hij bedoelt maar: “Als je duidelijk hebt waar je naartoe wilt, is de route altijd flexibel. En als je duidelijk maakt waar je naartoe gaat, kunnen mensen je ook volgen. Alleen vertellen hóe je iets wilt doen, is nooit genoeg.” Wie is Simon Sinek? Simon Sinek werd in 1973 in Londen geboren, woonde later in Johannesburg en Hongkong, voor hij neerstreek in New ­Jersey. Daar werkte hij voor grote reclamebureaus, totdat hij zich besloot te gaan verdiepen in de zin van het leven en in 2009 het boek 'Start With Why' schreef. Het werd een ongekende bestseller, zeker na Sineks 20 minuten durende optreden op de TEDx-conferentie, het op 18 na meest bekeken verhaal ooit. Het leverde hem niet alleen uitnodigingen op van ­bedrijven als Microsoft, Dell en SAP, maar ook van bijvoorbeeld de ambassades van Bahrein en Irak, van de Verenigde Naties en van het Amerikaanse Congres. Sinek is adjunct-staflid van de ­bekende denktank RAND en doceert strategische communicatie aan Columbia University in New York. Zelf geloven Goede marketeers vertellen volgens Sinek dan ook nooit wat de klant wil horen. Ze vertellen waar ze zelf in geloven. “Je vraagt toch ook niet aan je vrienden: wat moet ik aantrekken, zodat jij me aardiger vindt? Ze zullen waarschijnlijk zeggen: je bent gek. Wees gewoon jezelf. Daaróm ben je mijn vriend. Zo werkt het met marketing ook.” Het gaat om het vinden van je identiteit. “Vertel me niet dat je beter bent dan je concurrent. Dat zeggen we allemaal. Vertel me liever waaróm je bestaat. Wat is je purpose? Daar kan ik iets mee.” Het why maakt het verschil tussen stress en passie. “Het is allebei hard werken. Maar als je weet waarom je elke dag op je werk verschijnt, kun je passie hebben. Weet je dat niet, dan wordt het stress.” Dit artikel komt uit MT Magazine Abonnement? Preken Sinek gaat zelfs zover om te stellen dat de Amerikanen het daarom zo moeilijk hadden in de Vietnam oorlog. “De Amerikanen waren veel zwaarder bewapend, technologisch veel verder, hadden die oorlog allang op hun sloffen moeten winnen. Maar de Vietnamezen toonden passie, ze vochten echt ergens voor, hun doel was duidelijk. Daarom hielden ze het ook veel langer vol dan de Amerikanen ooit gedacht hadden.” Zijn boodschap is niet nieuw, dat begrijpt Sinek ook. “Het is duizenden jaren oud. Ik heb alleen een taal gevonden en mensen die het verstaan.” Een priester, zo voelt hij zich soms. “Ik mag het verhaal vertellen. Ik ben vooral trots op de impact die het heeft. Ik heb er niet voor gekozen om op de voorgrond te staan. Maar zo kan ik wel de boodschap verspreiden. En als ik daar een aantal mensen gelukkiger mee maak, is mijn doel in elk geval bereikt.” MT verloot wekelijks een managementboek; meer weten? Like onze facebookpagina van MTen doe mee Lees ook: Straal executive leiderschap uit Gebruik de ervaring van anderen Eurolessen van George Soros

Psssstt... MT heeft een cadeau voor je:

Een gratis whitepaper over dé banen van de toekomst!

Vraag nu aan

Wij hebben een verrassing voor jou!