Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuw blik: Mazda 6 SportBreak 2.0 SkyActiv-G TS

Daar droom je van als automerk: een premiumstatus, die maakt dat je marges kunt hanteren waar nog wél winst uit komt. Daar is meer voor nodig dan vlot design en soepele marketingpraatjes. Dat vergt historische mijlpalen en sportieve successen, en natuurlijk ingenieurs met een maniakale zucht naar verbetering. 

Een paar Duitsers hebben dat voor elkaar, dat weten we. Maar Japanners? Honda schurkte af en toe aan tegen de premiumstatus, Lexus lukt het in Amerika weliswaar makkelijk, maar in Europa maar nét. En Mazda, dat is doodordinair.

Toch herinneren we ons flauwtjes hoe ze daar al 40 jaar geleden met de wankelmotor aan de gang waren. En het is de Mazda 6 SportBreak, een enorme klont van een stationcar, die die onJapanse eigenzinnigheid van het merk in herinnering brengt. Niet vanwege zijn design, dat afgezien van een prominent grijnzende smoel en gewelfde voorflanken niet opvallend is. Ook niet vanwege zijn rij-kwaliteiten, die strak, maar gelukkig een tikje comfortabeler dan voorheen zijn. Nee, het geheim zit hem onder de kap. 

De Mazdamonteurs doen niet mee aan de vrekkentrend van downsizing, waarbij steeds potentere turbo’s op almaar kleinere blokjes worden geschroefd. Ben je mal: twee liter inhoud zonder kunstmatige ademhaling krijgt de benzine-6 mee. Met minder geen genoegen. En de diesel heeft dan wel turbo’s, maar mooi wel een sakéfles meer inhoud dan de 1,6’jes waar de rest het mee doet. Maar nu het knappe: de benzinebesteller reed met ons aan boord gemiddeld 1 op 15! Zijn 20 procent bijtelling, voorwaarde om een deuk te slaan in dit segment, is hem al weer ontnomen. Maar de ook al ultrazuinige diesel heeft hem nog wel, ondanks zijn 150 pk en – veel belangrijker – 380 Nm aan trekkracht. Daar is technische eigenwijsheid voor nodig geweest, die elders bijdraagt aan een premiumstatus. Bij Mazda zal het vooral koele rekenaars over de streep trekken. Maar toch is het knap van die Japanners.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gereden: Mazda 6 SportBreak 2.0 SkyActiv-G TS prijs 30.990 euro, concurrenten Audi A3, BMW 1-serie, Volvo V40

>> Dit artikel komt uit MT MagazineAbonnement?