Tijd voor loyaliteit
Veel organisaties hebben pas contact met hun klant als er klachten zijn. Te laat dus. Een loyaliteitscampagne kan juist klachten helpen voorkomen.
1. Begin bij de voordeur, niet bij de achterdeur. Als u een klant pas aandacht geeft als hij aangeeft van zijn contract af te willen, bent u te laat.
2. Stuur nieuwe klanten een bedankje dat ze klant zijn. Een kort briefje is al voldoende.
3. Bied nieuwe klanten de eerste paar maanden een persoonlijk welkomsttraject aan. Leg daarbij telkens nieuwe mogelijkheden en opties van uw product uit, zodat de klant er steeds meer uit kan halen en er ook regelmatig aan wordt herinnerd uw product ook te gebruiken.
4. Kijk goed naar wat de klant doet en wil. Via digitale direct mailings kunt u zien waar de klant op doorklikt. Speel daar op in. Stel ook gerust vragen om hem of haar beter te leren kennen.
5. Maak een jaarplanning. Denk aan spaar- of kortingacties. Stem de communicatie daar ook op af, maar pas op: stuur niet iedere klant steeds hetzelfde. Het moet wel persoonlijk blijven.
Lees de uitgebriede tips op mt.nl/howto
Bron: Everaldo van Doorn, creatief directeur van doornvogel brand intimacy.
Breinschrijven
Met z'n allen een middagje brainstormen is een ingesleten gewoonte, maar zelden effectief. Ideeën opschrijven en uitwisselen levert vaak meer op. Het is een beproefd recept: een mooie locatie, het hele team bij elkaar, eerst lekker uitwaaien en dan met z'n allen brainstormen. Toch is dat niet de beste manier om aan goede ideeën te komen, suggereert psycholoog Peter Heslin. Uit onderzoek zou namelijk blijken dat mensen sneller en meer ideeën genereren als ze in hun eentje denken. Omdat denken in een groep echter wel inspirerende kruisbestuiving kan opleveren, heeft hij een alternatief voor de aloude brainstorm: brainwriting.
Het idee is relatief simpel: vier groepsleden schrijven hun ideeën op losse papiertjes. Daarna geven ze de papiertjes door en met een andere inktkleur schrijft het volgende lid de eigen invallen erbij. Als de papiertjes rond zijn geweest, gaat het viervoudige idee voor ieder zichtbaar op tafel. Daarna trekt ieder zich terug en probeert – als een soort geheugenspel – de geponeerde ideeën zo goed mogelijk te reconstrueren. De ideeën die blijven hangen, zijn immers vaak de beste. Als laatste stap gaat iedereen nog een kwartier aan de slag om nog meer ideeën te verzinnen. Heslins onderzoek toont aan dat deze techniek meer oplevert dan de traditionele brainstorm. (AZ)
Bron: BPS Research Digest / Journal of Occupational and organizational Psychology
Deel het onbekende
Divers samengestelde groepen nemen betere beslissingen dan individuen, dat is inmiddels wel bewezen. Jammer alleen dat groepen het meestal over de verkeerde dingen hebben.
Uit een analyse van 72 bestaande onderzoeken blijkt dat de meeste teams praten over informatie die iedereen al weet en zelden over de informatie die alleen een minderheid heeft. Maar juist groepen die unieke informatie delen, nemen gemiddeld betere beslissingen.
Zorg er daarom voor dat in de vergadering eerst gesproken wordt over de informatie die niet iedereen al (behoort?) te kennen. Een zwaar gestructureerde discussie, met strenge randvoorwaarden, kan helpen om ‘dat wat iedereen al weet' te negeren.
Bron: Bnet / Journal of Applied Psychology