Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hollands Glorie – Bruynzeel MyGrip

Klein land, wereldproduct. Deze aflevering: de nieuwe MyGrip vulpen van Bruynzeel-Sakura, die door het ontwerp van WAACS feitelijk dubbel Hollands Glorie is.


Rage-materiaal in de dop

Wordt de MyGrip de volgende rage op basisscholen? Bruynzeel-Sakura hoopt van wel. Samen met ontwerpbureau WAACS ontwikkelde het bedrijf uit Bergen op Zoom een vulpen, die voor de verandering eens niét alleen bedoeld is om mee te schrijven. De pen komt met blokjes, die als bouwstenen op het basisproduct geklikt kunnen worden. Beginnende schrijvers doen het bijvoorbeeld met twee blokjes, de wat meer ervaren leerlingen kunnen met vijf stuks hun vulpen langer maken. Het idee is dat kinderen op basisscholen de losse blokjes als verzamel- en ruilobject gaan zien.­ Standaard levert Bruynzeel-Sakura de pen in vier kleur­combinaties; een neutrale uitvoering voor op school en 3 aansprekende kleuren voor in de winkel. Daarnaast kunnen kinderen (of – waarschijnlijker – hun ouders) losse blokjes kopen, in uiteenlopende kleuren. Fluor? Beschikbaar. Met een glitterpatroontje? Idem. Zo kunnen kinderen hun eigen pen samenstellen, terwijl ieder onderdeel ook als dop dienst doet. “Je kunt oneindig variëren”, vertelt Tim van den Heijkant, productmanager bij Bruynzeel-Sakura. “We hopen dat kinderen onderling gaan ruilen, of naar de winkel komen om meer onderdelen te kopen. Zo wordt een vulpen geen eenmalige aankoop meer.” De MyGrip kost 8,95 euro, voor de dopjes betaal je 2,95 euro voor een setje van vier speciale versies, of 50 cent per stuk voor een simpele variant. En dan zijn er ook nog eens gekleurde inktpatronen beschikbaar, à 2,45 euro per 14 stuks. Tel uit je winst. Of je verlies, als je ouder bent van een kind dat ervan in de ban is.

Crowdsourcing onder kinderen

Bruynzeel-Sakura kwam met het initiatief voor de MyGrip, omdat de omzet van de Triple Grip vulpen, een in de jaren ’70 ontwikkelde pen met een driekantige greep, steeds meer onder druk kwam te staan. Het bedrijf klopte daarom in 2009 aan bij het Rotterdamse ontwerpbureau WAACS, dat als opdracht kreeg een pen te ontwerpen die past bij de belevingswereld van kinderen, zonder daarbij de ergonomisch verantwoorde pengreep te verloochenen. Er volgden gesprekken met schrijfpedagogen en leerkrachten, en een klein crowdsourcingsproject onder 81 basisschoolleerlingen, die bijvoorbeeld gevraagd werden een foto te maken van hun schrijfhouding. Ook werden zij gevraagd door een knutselwerkje – tekenen, knippen, plakken – uit te leggen hoe zij de ­ideale pen zagen. Grappige suggesties: een dop om op te kauwen, of een pen met ingebouwde bloem (voor de boze juf). Veel belangrijker: het inzicht dat kinderen graag een zo persoonlijk mogelijke pen willen hebben en dat ze willen bouwen en ruilen.

Zoeken naar open deuren

Op zoek naar de ideale pen gebruikte WAACS een eigen variant op ‘context mapping’, een door de TU Delft ontwikkelde onderzoeksmethode. “Tijdens dit proces zoeken we niet naar een niche, of naar de details, maar juist naar de open deuren”, vertelt Marcel Jansen, de ­eigenaar van WAACS. “In het geval van de MyGrip is dat het ruilaspect. Daar is niets nieuws aan, het is dus geen geheim ingrediënt, er wordt alleen te weinig mee gedaan. Je verwacht niet dat het op deze manier wordt toegepast. Terwijl het voor een opdrachtgever wel herkenbaar is, juist omdat het zo voor de hand liggend is.”
Inmiddels is de MyGrip al verkrijgbaar in speelgoedwinkels in Nederland en België. Ook het verdere buitenland heeft interesse, zegt Van den Heijkant: “We hebben aanvragen vanuit Frankrijk, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika en enkele Aziatische landen.”
Het bedrijf, dat in 1997 is ontstaan nadat het ­Nederlandse Bruynzeel (sinds 1897!) toetrad tot de Japanse Sakura-groep, voert wereldwijd handel, en wil dit met de MyGrip uitbouwen. Van den Heijkant: “In de Benelux is het merk Bruynzeel op dit moment iets bekender dan in de rest van de wereld. Met de MyGrip hopen we de aandacht te ­trekken en zo een opening te creëren om bij andere, potentiële buitenlandse klanten aan tafel te komen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerder al dé koffie-innovatie

De samenwerking met WAACS is Bruynzeel goed bevallen: voor een ander productsegment is ook een samenwerking opgestart met het in 1992 opgerichte designbureau, dat vooral bekendheid geniet als ontwerper van de ooit-koffie-innovatie ­Senseo, maar ook producten en user interfaces ontwerpt voor bedrijven als Microsoft, Auping, Friesland Campina, Alessi, Henkel en HJ Heinz. Het ontwerpbureau werkt met verschillende verdienmodellen. “Op basis van royalties, met een uurtje-factuurtje of via een fixed fee: alles is mogelijk”, zegt Jansen. De MyGrip is door Bruynzeel-Sakura via een fixed fee betaald, per fase in het project. En de Senseo? Op royalties-basis zou heel ­lucratief zijn geweest voor WAACS. Jansen, lachend: “Al hadden we maar 5 eurocent per stuk ontvangen… Maar nee, dat was uurtje-factuurtje.”
 

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.