Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het bedrijf achter de zak van Sinterklaas

NNZ verkoopt jaarlijks circa 500.000 juten Sinterklaaszakken. Ceo Len Boot: 'In 1922 werden er al stoute kindertjes in vervoerd'.

Niet Sinterklaas zelf, maar het Groningse familiebedrijf NNZ zit achter de juten zakken die worden gebruikt tijdens pakjesavonden door het hele land. Jaarlijks verkoopt NNZ in Nederland circa 500.000 exemplaren van de zak van Sinterklaas, via distributiecentra die de zakken weer aan winkels als Hema, Bart Smit en Blokker leveren. Len Boot, sinds 2004 de ceo van NNZ, vertelt: "We zeggen zelf altijd dat Sinterklaas een keer per jaar bij ons incognito langskomt in maatpak en zonder baard, en dat hij dan Bart Smit heet."

Stoute jongetjes

Toen Marinus Gijsbertus Boot, de opa van Len Boot, in 1922 de Noord-Nederlandsche Zakkenhandel (NNZ) startte, verkocht het bedrijf alleen maar juten zakken. "Dat was toen hét materiaal. Er werden kolen in vervoerd om huizen mee te stoken, maar ook meel en suiker werd erin verpakt. En ook toen al werden er stoute kindertjes in vervoerd", zegt Boot met een knipoog.

Made in Bangladesh

JAAROMZET VAN 125 MILJOEN

NNZ is actief in 13 landen en heeft 18 vestigingen. Het bedrijf draait een jaaromzet van 125 miljoen euro, met de handel in verpakkingen voor de agrarische en industriele sector. Het gaat goed met het bedrijf, zegt ceo Len Boot. "Ondanks de slechte economie blijven mensen uien en aardappelen eten, daardoor zijn wij minder conjunctuurgevoelig. Supermarkten proberen te bezuinigen, dus we voelen wel enige prijsdruk. Maar weersinvloeden zijn ons grootste bedrijfsrisico. OM minder afhankelijk te worden van die ene mislukte oogst, zijn we geografisch gaan uitbreiden."De Sinterklaaszakken worden gemaakt in Bangladesh, dat jute als belangrijkste exportproduct heeft. Na aankomst in Nederland (met de boot, uiteraard), bedrukt NNZ de zakken met Sinterklaasversieringen. Boot: "Vroeger had mijn opa nog zo’n 40 tot 50 dames in dienst die de zakken in elkaar naaiden, maar dat proces wordt tegenwoordig ook gewoon in Bangladesh gedaan." Op de Nederlandse markt zijn juten zakken ook buiten de decembermaand populair. Zo worden er Hollandse pootaardappelen in verpakt, en zorgen ze ervoor dat mosselen op de juiste bestemming komen.

Jute is bezig aan een revival, zegt Boot: "Mijn opa bleek een vooruitziende blik te hebben. Alles moet tegenwoordig duurzaam zijn, en jute is daarvoor het beste materiaal. Het groeit en is niet natuurbelastend." NNZ levert ook juten tassen aan de musical Soldaat van Oranje, waar ze worden gebruikt om merchandise in te stoppen. Niet geheel toevallig is Fred Boot, de man achter de Nederlandse succesmusical, de broer van Len Boot.

3.000 verschillende soorten netjes

Tegenwoordig maken jute zakken bij NNZ nog maar enkele procenten van de totale jaaromzet van 125 miljoen euro uit. Het bedrijf levert alleen al 3.000 verschillende soorten kunststof netjes, waar bijvoorbeeld sinaasappels in worden verpakt. De verschillende soorten verpakking maakt het Groningse familiebedrijf niet meer zelf. Begin jaren 90 werd de fabriek in Harlingen verkocht, en legde NNZ zich vanaf dat moment toe op ontwikkeling en handel. Boot: "We wilden adviseur van onze klanten worden. Dat is lastig met een eigen fabriek, want dan ga je vooral je eigen producten aanraden, terwijl de afnemer gewoon het beste product wil hebben."

Op zoek naar exporteurs in Zuid-Amerika

Len Boot, ceo van NNZ

LEN BOOT, CEO VAN NNZ
En daardoor worden de verpakkingsvormen van NNZ sindsdien dus over de hele wereld geproduceerd: van Vietnam tot aan Griekenland. In Nederland zelf heeft het bedrijf ook nog productiepartners, bijvoorbeeld voor kunststof verpakkingen. Ook de afnemers van NNZ komen uit alle denkbare landen. Nederland en Duitsland zijn de grootste afzetmarkten, maar Scandinavie en Polen groeien en ook in Zuid-Amerika en Afrika ziet Boot kansen.

"Steeds meer productie komt uit Zuid-Amerikaanse landen, en steeds vaker worden de producten ook lokaal verpakt. Wij gaan daarin mee. Dat begint vaak via een universiteit, die wij de opdracht geven om een markt te verkennen. Vervolgens gaan wij zelf in gesprek met plaatselijke partijen. Het liefst doen wij zaken met exporteurs, met partijen die hun groente en fruit naar Europa willen brengen. Zij moeten dan aan Europese eisen voldoen, en daar weten wij natuurlijk alles vanaf."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Net als de auto-industrie

Terwijl de productie dus is uitbesteed, heeft NNZ het ontwikkelen van nieuwe materialen en concepten in eigen huis gehouden. "Anders wordt het een commodity", zegt Boot. Er is goed gekeken naar de auto-industrie, die werkt met conceptcars. Op een zelfde manier ontwikkelt NNZ concept packaging, waarbij bijvoorbeeld naar de natuur wordt gekeken voor inspiratie. Boot: "De natuur heeft ooit besloten om fruit een schil te geven, maar iedere schil is weer anders. Dus hebben we zeven gemeenschappelijke delers van fruitschillen vastgesteld, waarna we hebben gekeken hoe we deze kennis in verpakkingen kunnen verwerken. Dat is belangrijk, want zo kunnen we zorgen dat de producten van onze klanten langer houdbaar blijven. Zo weten we inmiddels dat een aardappel minder gaat schimmelen, als je oregano-olie aan de verpakking toevoegt. Dat zijn we nu aan het testen."

Meer Hollands Glorie?