Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hebbedingen – What’s new?

Skiën met de wentelwiek


Is met de meute de piste af u iets te gewoontjes?
En gaat u liever where no man has gone before, door de verse poedersneeuw? Dan is heli-skiën minstens één keer een must. Maar in voor de hand liggende wintersportbestemmingen is het te vol, en Canada, Chili en India zijn weer zo ver weg. Dan is IJsland een fijne best-nog-dichtbijbestemming. De fjorden, gletsjers en steile wanden van het noordelijke schiereiland Troll bieden, zoals dat heet, voor elk wat wils. En in plaats van de verplichte fakkelafdaling schijnt het noorderlicht de skiërs bij. Bijkomen gebeurt in een flink verbouwde schapenhut. Geen goedkope hobby, maar wel een garantie voor foto’s waar de collega’s met afgunst naar zullen kijken.

Nach beneden hangen

De weg vragen doe je niet op de piste. En dat hoeft ook niet, als je goed voorbereid op weg gaat. Met de Oakley Airwave skibril dus. Voor het rechteroog biedt die een head up-display, waarin snelheid, hoogte, coördinaten, routeaanwijzingen of skimaten te vinden zijn. De slimme skibril maakt namelijk via bluetooth contact met de iPhone, die zich laat bedienen via de bijgeleverde polsband. Dat de muziekbilibiotheek of binnenkomende telefoontjes ook in de bril verschijnen, spreekt dan vanzelf. 

www.oakley.com, 599 euro

Nagenieten

Niet iedereen gaat mee hors-piste. Dan is het fijn nagenieten en, vooruit, een beetje opscheppen, dankzij de beelden die de Contour +2 schiet. Helmcamera’s zijn er in soorten en maten, maar aan de top zijn het GoPro en Contour die armpje drukken om de fijnproevers voor zich te winnen. Deze Contour schiet niet alleen in hd-kwaliteit zijn beelden, ze beschikken ook
over gps en staan draadloos in contact met de smartphone, die dan als monitor dienst kan doen. Wordt geleverd inclusief waterdichte ombinddoos.
www.contour-europe.com, 399 euro

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Groene sneeuwzoemer

Vast heel duurzaam, zo’n elektrische scooter, maar sexy? Tot je er een skisetje op monteert. Slim bekeken van de Nederlandse zoemfietsleverancier Govecs: lekker raggen in de sneeuw met de Go!Snow, en nog een schoon geweten ook. In de overdekte ski-oorden in ons land ziet de scooterboer een ander gaatje in de markt. Die kunnen de elektrische sneeuwscooter verhuren zonder dat de hal blauw komt te staan.
www.rrmobility.nl, vanaf 4.000 euro
 

>> Dit artikel komt uit MT MagazineAbonnement?

Zo zette Bart van den Nieuwenhof het sleetse Hans Anders weer op de kaart

Bart van den Nieuwenhof, ceo van optiekbedrijf Nexeye, heeft Hans Anders weer helemaal op de kaart gezet. Dat kunstje flikte hij al eerder, bij Hunkemöller en La Place. Wat is zijn geheim? 'Begrijpen wat je moet raken.'

bart van den nieuwenhof nexeye ceo

Bart van den Nieuwenhof, ceo van optiekbedrijf Nexeye, is ‘een merkenman’. Hij is een grote fan van consumentenmerken ‘die in het brein van de Nederlanders een stevige positie hebben’, vertelt hij tegen MT/Sprout.

Als trainee begint hij bij C&A, gevolgd door managementfuncties bij UPC en V&D. Dat V&D ten onder is gegaan, gaat hem elke dag nog een beetje ‘aan het hart’. Hij vindt het doodzonde. ‘V&D had de Bol.com van vandaag moeten zijn.’

Een merk in nood, daar zet hij graag zijn schouders onder, zoals lingerieketen Hunkemöller. ‘Het was best oud en zelfs een bijna vergeten formule. Met ceo Philip Mountford hebben we het echt verfrist en verjongd, het merk weer laten sprankelen.’

Ze hebben zich hiervoor laten inspireren door het Amerikaanse Victoria’s Secret en een nieuwe doelgroep enthousiast gemaakt. ‘Twee mannen in een dameswereld, maar wij hebben Hunkemöller helemaal veranderd naar wat het vandaag is.’

Begrijpen wat je moet raken

Als ceo van La Place houdt hij met franchising en internationalisering de restaurantketen stevig overeind, ondanks de neergang van V&D. Hij slaagt er zelfs in om de formule bij Google binnen te brengen, tot in het hoofdkantoor in Palo Alto. Jumbo is geïnteresseerd en neemt de boel over.

Het geheim van zijn succes is ‘begrijpen wat je moet raken’. Daarbij moet je zelf natuurlijk overtuigd zijn van de kracht van een merk, maar ook een team om je heen verzamelen dat je ondersteunt. ‘Als je team gelooft in de potentie, dan ben je zo sterk.’

Met de vraag ‘kun je bij ons komen doen, wat je bij Hunkemöller hebt gedaan’, wordt hij in 2018 naar Hans Anders Retail Group gelokt. Niet iedere ceo zal een warm gevoel krijgen bij de vraag om hetzelfde kunstje nog een keer te komen flikken.

Van den Nieuwenhof juist wel. ‘Hans Anders was sleets geworden om het even plat te zeggen. Het moest gerevitaliseerd worden. Van een echte transformatie krijg ik weer energie. Daar fleur ik van op.’

Lees ook: Hoe Zeeman met slimme campagnes transformeerde van koopjesketen naar cultmerk

Inspiratie uit Japanse filosofie

De net nieuwe eigenaar, het Britse 3i, heeft bovendien een duidelijke opdracht. De discounter moet weer terug naar waar voor je geld krijgen. Die formule moet worden gecombineerd met digitalisering én samen moet dat groei opleveren, ook in het buitenland.

Van den Nieuwenhof laat zich bij elke transformatieklus inspireren door going to the gemba uit de Japanse kaizen-filosofie. ‘Eigenlijk is dat niet veel anders dan gaan naar waar het gebeurt. Ik vind het nog steeds leuk om in winkels te komen. Daar gebeurt de magie.’

hans anders nexeye
Bart van den Nieuwenhof heeft optiekketen Hans Anders opgefrist. Foto: Yasmin Hargreaves/Nexeye

Dat is ook deze keer zijn startpunt. ‘Ik ben de eerste maand helemaal niet op kantoor geweest. Ik ben met een zwart boekje onder de arm interviews gaan doen. Ik heb er zo’n zestig gedaan, met store managers, opticiens, audiciens.’

‘Gewoon om te begrijpen hoe je het bedrijf ten goede kan keren. Ik heb vooral goed geluisterd. Ik kon ook niet zoveel doen in die winkels, want ik ben geen opticien. Ik heb vooral mensen een kopje koffie gegeven en met ze gepraat.’

Inzichten van de werkvloer

Die gesprekken leveren ‘eenvoudige inzichten’ op, waarmee hij naar het hoofdkantoor in Gorinchem gaat. Daar merkt hij dat de afstand tussen het kantoor en de winkels ‘echt weids is’. Die kloof is inmiddels gedicht. Het hoofdkantoor is omgeturnd naar een echte serviceorganisatie voor de winkels. Ze weten van elkaar precies wat er speelt.

De quick wins worden als eerste aangepakt: het dragen van een uniform in de winkel wordt geschrapt en er komt betere koffie. ‘De koffie was ook niet te drinken. Medewerkers namen zelfs hun eigen koffie mee. Maar de slechte koffie geven ze wel aan de klant. Zo ging dat echt.’

Zelf merkt hij in de winkel op dat de klanten lang moeten wachten voor ze worden geholpen. Met een onafhankelijk onderzoek wordt dat bevestigd. Niet alleen dat ze lang wachten, maar ook dat ze niet weten hoelang ze moeten wachten.

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

Investeren in digitaal

‘Ik heb mensen gezien die net uit de Albert Heijn kwamen en meer dan een uur zaten te wachten met hun tasje op hun schoot. Wanneer ze vertrokken, zeiden ze in de winkel: die komen morgen wel terug. Er was dus geen besef van hoe je hiermee om moest gaan.’

Dat besef krijgt Van den Nieuwenhof zelf bij de kapper. Het wachten moet niet aangenamer worden, het moet gewoon voorkomen worden. Met de Duitse startup Timify wordt een heel nieuw digitaal afsprakensysteem in elkaar getimmerd.

‘We spreiden onze klanten nu over de dag. Onze mensen hebben niet meer van die hol-en-stilstaan-dagen. Dat geeft een enorme rust in het werk en in de verkoopgesprekken. Zo zijn er meer mogelijkheden om na te denken over wat er wordt aangeboden.’

Lees ook: Bestaat Bol over 25 jaar nog? Ze zullen zichzelf moeten heruitvinden

Ruis en frictie weghalen

Het nieuwe systeem bewijst zijn waarde pas echt tijdens de pandemie, met de verplichting om eerst afspraken te maken. ‘Toen gingen wij van een paar honderd afspraken in de week naar een top van ergens in de twintigduizend afspraken per week. En dat werkte ook.’

Inmiddels is het digitale platform zo ver doorontwikkeld dat Van den Nieuwenhof het vergelijkt ‘met het managen van een hotelkamers’. ‘We weten bij een afspraak waar iemand voor komt, of we de juiste persoon daarvoor in huis hebben, of de verkooptafel en de meetruimte vrij zijn.’

‘Alles grijpt in elkaar. Je hebt geen ruis tussen je vestigingen en het hoofdkantoor, maar ook geen ruis tussen je medewerkers en je klanten.’ Bij een presentatie daarvan in New York krijgt hij complimenten van professoren van Columbia University: jullie zijn de ‘Easyjet of optics’.

Resultaten zijn verdubbeld

Van den Nieuwenhof vindt die vergelijking ook helemaal opgaan. ‘De hele reis van de klanten is gedigitaliseerd en daardoor zijn ze het een plezierige ervaring gaan vinden’. Het enige nadeel: het aantal mensen dat spontaan binnenloopt, is aan het dalen. ‘Maar we krijgen wel steeds meer mensen die met een koopintentie naar ons toekomen.’

bart van den nieuwenhof nexeye ceo
Bart van den Nieuwenhof. Foto: Nexeye

Hans Anders is niet het enige merk dat onder het moederbedrijf hangt. Eyes + more en Direct Optiek horen er ook bij. Bovendien is de groep actief in vijf Europese markten (Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Zweden).

Tijd voor een nieuwe overkoepelende naam: Nexeye. Het aantal winkels in de groep is sinds 2019 bijna verdubbeld van 370 naar 720. Ook de omzet en de winst zijn verdubbeld. Met de vergrijzing en het gebruik van beeldschermen zal de groei alleen maar voortzetten.

Groeien én overnemen

De ‘grote stappen’ zijn achter de rug, de doelen zijn bereikt. De Britse eigenaar wil de investeringen verzilveren. Op naar nieuwe doelen en verdere groei, en dat kan eind april met de verkoop van Nexeye aan KKR, een Amerikaanse investeerder die hij al kent uit zijn tijd bij V&D en Hunkemöller.

‘Er is geen sprake van de tent weer vertimmeren, want we hebben een mooi bedrijf. Groeien is nu het verhaal, schaalvergroting via eigen groei of via overnames.’ Die eigen groei zal vooral van eyes + more komen, verwacht hij.

‘Dat is in Nederland niet zo bekend, maar in Duitsland hebben we meer dan 225 winkels. Het is ook een heel ander merk, omdat het een product aanbiedt tegen een vaste prijs. Daar zit alles in, getinte glazen, wat je maar wilt.

Lees ook: Raymond Cloosterman maakte van Rituals een wereldmerk

Nieuwe formule introduceren

‘De formule is ongelooflijk transparant, je weet de prijs al wanneer je bij ons naar binnen loopt. Daar wordt ook niet meer over gepraat. Geen promoties, geen kortingen, geen discussies in de winkel. Dat is voor de optiek best uniek.’

Vooral in Duitsland ziet hij het enorm aanslaan, in Oostenrijk groeit het, en in België en Nederland een beetje. ‘Maar met dit merk kunnen we de grenzen over en dat zie je niet zo vaak in de optiek.’

‘De meeste optiekbedrijven komen in een ander land doen wat daar al gedaan wordt. Dan maak je geen onderscheid, dan kom je eigenlijk niks doen.’ Eyes + more is klaar om te groeien. Alleen al in Duitsland komen er tussen de 150 en 250 winkels bij.

Profiteren van schaalgrootte

Ook in Oostenrijk is er nog veel potentieel, in Nederland en België blijft de focus op Hans Anders. ‘Maar we denken ook dat we met dit concept in Noord- en Zuid-Europa terechtkunnen.’

Van den Nieuwhof wijst voor de toekomstige ‘overnames en fusies’ op de voordelen van het digitale platform. ‘Andere partijen kunnen meeprofiteren van de schaalgrootte van dit platform, bijvoorbeeld bij de inkoop. We hebben alle zaken zodanig op orde dat het eigenlijk plug & play is.’

Het is nog te vroeg om aan te geven welke partijen hij op het oog heeft. Eerst moet de KKR-overname nog helemaal worden afgerond. ‘Maar het was de afgelopen jaren vrij rustig, de bedrijven hadden tijd nodig om te herstellen van de coronapandemie. Je ziet de bedrijven nu weer op krachten komen, dus ik verwacht wel wat beweging op de markt.’

Eigen groeimotor in huis

Groeien is natuurlijk niet transformeren, maar dat knaagt niet aan hem. ‘Waarom zou je niet een keer iets wat heel goed is ook gewoon heel groot maken?’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Nexeye is een leuk bedrijf dat ik zelf heb mogen vormen. Hans Anders vind ik een prachtmerk. Het staat waar het hoort te zijn. Eyes + more vind ik zelfs een soort geschenk. Er zijn niet veel bedrijven die een eigen groeimotor in huis hebben. Dat maakt het ook weer leuk.’

Lees ook: Moedige leiders stappen uit de rol van daadkrachtige baas

‘In het bedrijfsleven rust taboe op gevoel. We kijken liever naar spreadsheets en dashboards’

In de boardroom lijkt er geen plek te zijn voor gevoel. Ceo's kijken liever veilig naar strategische plannen, spreadsheets en dashboards. 'Jammer, want als je een beetje afdaalt van je hoofd naar je hart, maak je betere beslissingen', meent Afas-ceo Bas van der Veldt.

Een paar jaar geleden meldden zich twee ondernemers bij mij. Ze hadden een tooltje ontwikkeld waarvan ze dachten dat het goed bij ons zou passen, en ze waren geïnteresseerd in samenwerking. Dat tooltje zat inderdaad slim en goed in elkaar, en was een mooie aanvulling op ons aanbod. Bovendien hadden ze hun voorstel prima doordacht.

Bij één van de twee had ik wel een wat onbestemd gevoel. Ik kon het niet helemaal uitleggen, maar het zat een beetje in de hoek ‘opportunistische gladde prater’.

Geef dan argumenten

We hadden een korte ontmoeting waar ook mijn vrouw bij aanwezig was. Die zei direct na afloop: ‘Niet doen Bas, dit voelt niet goed.’

Ik schoot meteen in de rol van de zakelijke ceo: ‘Wát voelt er niet goed? Geef argumenten dan.’ Het vreemde was dat ik zelf ook een vaag jeukje in mijn hoofd had. Het lukte ons alleen niet om dat gevoel te verklaren. Sterker nog: de ratio was alleen maar heel positief. En zou ik het dan niet doen, omdat iemand mijn type niet lijkt? Dat zou toch ook bijzonder zijn.

We zijn met deze mannen in zee gegaan.

Lees ook: Sommige ceo’s zijn terminaal serieus bezig met hun vak

Na een week of vier bleek het geen gelukkige match. De ondernemers pasten voor geen meter bij onze bedrijfscultuur, en het tooltje was niet zo mooi als het leek. Binnen twee maanden hebben we afscheid genomen. Waar die mannen overigens ook blij mee waren.

Nu kun je denken: ‘Ja, Van der Veldt, dan had je toch beter je huiswerk moeten doen.’ Maar geloof me, dat hadden we grondig gedaan. Punt is dat ik alleen gefocust had op de ratio. Het gevoel had ik weggedrukt, omdat ik het niet kon verklaren.

En precies dát is niet slim. Ik heb in mijn loopbaan veel fouten gemaakt, en een hoop ervan hebben hiermee te maken.

Fixatie op logica

De Duitse psycholoog Gerd Gigerenzer doet al jaren onderzoek naar dit fenomeen. Hij constateert twee dingen. Eén: onder tijdsdruk neem je betere beslissingen op basis van je intuïtie dan op basis van je ratio. Twee: In het bedrijfsleven rust een soort taboe op dit onderwerp.

In een interview in de Volkskrant zegt hij: ‘Veel grote bedrijven hebben een fixatie op logica en cijfers, daar is intuïtie verdacht.’ Dat verklaart volgens hem waarom de helft van de ceo’s wél beslissingen neemt op basis van gevoel, maar daar niet openlijk voor uitkomt. De ratio wordt er later bijgehaald. Of ingevlogen met dure consultants.

Lees ook: Bas van der Veldt: ‘Als ik onvoldoende kritiek krijg word ik gewoon een lul’

Spreek het uit

En dat terwijl gevoel zó’n krachtig instrument is. Ken je de Netflix special Sacrifice van de illusionist Derren Brown? Hierin onderzoekt Brown of het mogelijk is om een racistische Amerikaan zijn leven te laten geven voor een Mexicaan. Sleutelmoment: als hij de twee mannen een paar minuten tegenover elkaar zet, en elkaar in de ogen laat kijken. Dan breekt de Amerikaan.
Goed. Je gevoel moet je dus niet negeren, ook al heb je er nog geen woorden voor.

Maar wat moet je er dan wél mee doen? Dat leerde ik van onze Afas-oprichter Piet Mars. Hij zei: als iets niet goed voelt, en je kunt nog niet verklaren waarom, benoem dát dan.

Zeg gewoon: ‘Joh, ik weet niet wat het is, maar dit voelt niet goed.’ Als ik dat had gezegd tegen de mannen van het tooltje uit het begin van dit verhaal, hadden we waarschijnlijk een heel ander gesprek gehad. En had ik misschien wel een betere beslissing genomen.

Een andere les van Piet was: wacht niet met het uitspreken van je gevoel. Dat is niet gemakkelijk, maar dan ligt de bal wel waar hij hoort. Je neemt het niet mee naar huis, en je hoeft er niet van wakker te liggen.

Lees ook: Leiderschap is geen democratie

Op lopen vreten

Jaren geleden had ik een gesprek met een manager die me vertelde dat ze ergens enorm last van had. Ik vroeg haar wat dat dan was. Bleek dat ik drie weken daarvoor iets in een vergadering had gezegd, dat zij als onprettig had ervaren.

Eerlijk? Ik kon het me niet eens meer herinneren. Maar zij had er zich al die weken over op lopen vreten.

Heel herkenbaar. Want hoe gaan die dingen? Je ergert je aan een uitspraak of een actie, en die ander is zich van geen kwaad bewust. Die doet in de tijd erna nog een paar dingen in diezelfde lijn, en voor je het weet heb jij je algehele oordeel al klaar: diegene is gewoon een eikel. Zo heb je de situatie voor jezelf en die ander behoorlijk ingewikkeld gemaakt.

Het is de moeite waard om het anders te doen. Experimenteer er maar eens mee. Ook met de woorden die je gebruikt. Je zult merken: de taal van je ratio leidt tot afstandelijkheid, en uiteindelijk mis je je doel. En zodra je vanuit je hart en gevoel gaat praten, ontstaat er verbinding en komt er een écht gesprek tot stand.