Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goed bezig – Zarafa

Met zijn alternatief voor de e-mailsoftware van Microsoft verovert Zarafa in razend tempo de wereld. Ondertussen bewijst het Delftse bedrijf hoe je goed kunt verdienen aan ‘gratis’ open source.

Open Source mag achter de schermen inmiddels aardig ingeburgerd zijn, de gemiddelde schermtijger heeft nog altijd Windows voor zijn neus, en verstuurt zijn mails via Outlook.
Zarafa heeft voor dat laatste iets slims bedacht: een Open Source-product dat geldt als alternatief voor Exchange, de dominante mailsoftware van Microsoft, maar er wel mee samenwerkt, zodat de gebruiker niets hoeft te merken van een eventuele overgang. Zijn baas doet dat echter wel degelijk, en wel in de portemonnee, vertellen Brian Joseph en Steve Hardy (ondanks hun namen toch Nederlanders). Zarafa of zijn partners vragen een vergoeding voor onderhoud en service, maar dan nog resteert een kostenvoordeel van 50 procent ten opzichte van Microsoft. Terwijl het open­source-alternatief in de praktijk minstens zo flexibel, veilig en prettig werkt, ook op mobiele apparaten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Boost

Het bedrijf uit Delft heeft een echte boost gekregen sinds het in 2008 zijn product beschikbaar stelde aan de opensource­gemeenschap. Joseph en Hardy kregen hun programma in de belangrijkste Linux-alternatieven voor Windows. Via Ubuntu, Redhat en SuSe wist Zarafa zich daarna razendsnel te verspreiden, tot in Rusland en Brazilië aan toe, zegt Joseph. “Zo bereiken we met 0 euro aan marketing miljoenen gebruikers, van wie er steeds meer betalende klant worden.”
Inmiddels kiest een derde van alle gemeenten in de Benelux die zoeken naar een opvolger voor Exchange 2003 voor Zarafa. Ook veel ziekenhuizen schakelden over, maar Joseph zegt dat zijn klantenbestand inmiddels voor de helft bestaat uit bedrijven. “Alleen al in Duitsland zijn we in een jaar tijd van twee ton naar een miljoen omzet uit software gegaan.” Hoe groot de totale omzet is, wil Zarafa niet kwijt, al is uit de Deloitte Technology Fast50 lijst wel op te maken dat de omzet in vijf jaar met 368 procent groeide.
Zarafa heeft in elk geval gevoel voor timing: de wereld schakelt massaal over van Exchange 2003 naar de nieuwste versie, Exchange 2010. “De boardroom heeft inmiddels door dat er alternatieven bestaan. En de crisis zal bedrijven alleen maar nieuwsgieriger maken.”

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.