Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goed Bezig – Het Nederlandse WeTransfer

Het Nederlandse WeTransfer groeit fenomenaal. Het web­bedrijf laat miljoenen gebruikers grote bestanden delen en biedt nu ook opslag aan. Oprichter Nalden is trots: ‘Het ziet er nog steeds fokking sexy uit.’

 

Wie WeTransfer niet kent, heeft nog nooit een stapel foto’s of zware powerpoints hoeven versturen. Voor bestanden van pakweg 5MB is e-mail ongeschikt, maar het Nederlandse WeTransfer maakt dit tot een fluitje van een cent. De afzender zorgt voor een upload van de bestanden, de geadresseerde krijgt een downloadlink en de gigabytes stromen binnen. Het werkt snel, simpel en ziet er ook nog eens oogstrelend uit – het handelsmerk van Nalden, de 28-jarige Nederlander die school maakte met zijn al even oogstrelende weblog.
De naam WeTransfer is een grapje naar het Amerikaanse YouSendIt. In de 2,5 jaar van zijn bestaan is het bedrijf de concurrent echter zo goed als voorbijgegroeid, in ­Nederland en Engeland in elk geval, maar ook bijvoorbeeld al in landen als Taiwan. Maandelijks heeft de dienst 8 miljoen gebruikers, die 17 miljoen bestanden van gemiddeld honderden Mb’s delen. Vorige maand werd de mijlpaal van 1 miljoen overdrachten per dag gehaald. Wired, hét Amerikaanse techblad, riep het bedrijf in september nog uit tot een van de heetste start-ups van Europa, een maand later gevolgd door Emerce, die het in één adem noemde met Zalando en Spotify.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onder de motorkap

Maar sinds twee maanden geeft Nalden pas echt gas, met een compleet nieuwe versie. New WeTransfer (in beta) is bijgeschaafd aan de voorkant, maar onder de motorkap schuilt de grootste vooruitgang. Flash is ingeruild voor HTML5 en voortaan kunnen nog grotere bestanden, tot 5 Gb, worden verstuurd aan 100 adressen tegelijk, desgewenst beveiligd met een password. Nieuw is ook de mogelijkheid om materiaal permanent op te slaan, tot in totaal 50 Gb. Dat uitgebreide pakket, WeTransfer Plus  geheten, gaat 10 euro per maand kosten. “En het ziet er nog steeds fokking sexy uit”, stelt Nalden de fans gerust.
Nike, HTC en andere grote merken verdringen zich om bij Nalden te mogen adverteren. Nergens anders op het web kijkt het publiek secondenlang naar hun uitingen, schermvullende wallpapers waarop bij WeTransfer ook nog bijzonder vaak wordt geklikt. “Merken krijgen op ons platform de volledige aandacht. Dat is best bijzonder.” Advertentie-inkomsten vormen een pijler onder het businessmodel, al noemt Nalden geen cijfers. “Het gaat hard genoeg om de kosten van het groeiende verkeer bij te houden. We maken zelfs winst. Een beetje, maar toch winst.”
De opslagmogelijkheid doet denken aan diensten als Dropbox of Google drive. Maar daar wil Nalden niets van weten. “Wij concurreren niet op technologie. Daarop zullen we het nooit kunnen winnen van een Dropbox of Google, ondanks onze goede samenwerking met Amazon.WeTransfer is een lifestyle company: de gebruikservaring staat voorop.”

>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement