Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fast50 Dit zijn de snelst groeiende techbedrijven van de Benelux

Elk jaar publiceert Deloitte de Fast50, een ranglijst van de groeiparels onder de technologiebedrijven.  Winnaar Service2media groeide afgelopen jaar met 4.763 procent.


De ranglijst van snelste technologiebedrijven in de Benelux wordt in 2010 aangevoerd door ­Service2Media. Het bedrijf, specialist in ­mobiele software (zoals apps), stuwde zijn omzet in 5 jaar tijd met een duizelingwekkende 4.763 procent omhoog. Daarmee is ­Service2Media aanvoerder van de Fast50, de jaarlijkse door ­Deloitte samengestelde lijst van groeiparels. ­Morphis werd nummer twee met zijn systeem voor het afhandelen van klantcontacten, na een achtbaanrit die van 2005 tot en met 2009 een omzetplus van 2.704 procent opleverde.
Nummer drie bewijst dat dergelijke hypergroei goed vol te ­houden is: CM Groep is een veteraan onder de snelle techbedrijven uit de Fast50 en stootte dankzij meer dan 2.000 procent groei dit jaar door tot het ereschavot. Oprichters ­Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijer ­zetten vorig jaar 25 miljoen om met hun sms-diensten. Zelfs de nummer 50 uit de lijst der aller­snelsten, PKM Solutions, groeide dwars door de crisis heen naar een plus van meer dan 400 ­procent. Dan doe je toch iets goed.
Wat is het geheim van de groei? Management Team vroeg de snelle 50 hoe ze het voor elkaar hebben gekregen. Op de volgende pagina’s ­lichten ze een tipje van de sluier op. Meer ­antwoorden zijn te vinden op techbusiness.nl, het nieuwe platform van ­Management Team, waar de Fast50 en ­andere techbedrijven bij hun groeiavonturen worden gevolgd. Onder het motto: hoe maak je business van tech?

Fast50: wat en hoe

Deloitte stelt sinds eind jaren ’90 de Technology Fast50 samen, de lijst van snelst ­groeiende tech­bedrijven. Vanaf 2009 zijn ook snelle groeiers uit België en Luxemburg uitgenodigd om deel te nemen. Bedrijven ouder dan 5 jaar kunnen zich opgeven, mits ze hun eigen technologie ontwikkelen en daarmee een wezenlijk deel van hun omzet genereren. Hun hoofdkantoor moet gevestigd zijn in de Benelux en ze moeten wezenlijke aandacht besteden aan R&D. Om mee te dingen naar de Fast50 Award moet de omzet in het ­beginjaar, ditmaal 2005, minimaal 50.000 euro bedragen, en in het laatste jaar van telling, in dit geval 2009, minimaal 800.000 euro. De procentuele omzetgroei wordt ­berekend door de omzettoename over 5 jaar te delen door de omzet uit het basisjaar. Beloftevolle techbedrijven die jonger dan 5 jaar zijn, kunnen in aanmerking komen voor de Rising Star Award. Een bedrijf dat zijn groei langere tijd weet vol te houden, kan de Sustainable Grower Award ontvangen.

De aanhouder wint

De Sustainable Grower Award, toegekend aan bedrijven die hun groei ­langere tijd wisten vol te ­houden, gaat dit jaar naar CM Groep. Niet ­alleen groeit het bedrijf al jaren, ­bovendien gaat het hard, getuige de 3e plaats in de ‘reguliere’ Fast50.
En: CM Groep wil ­dóórgroeien, dit jaar is de target gesteld op omzetverdubbeling tot 50 miljoen euro.
In 1999 pionierde het bedrijf met het massaal versturen van sms’jes. Klinkt ­ouderwets, maar is nog steeds goede business. “Schrijf sms niet af”, zegt Jeroen van Glabbeek, die als TU-­student samen met Gilbert Gooijers Club Message begon. Politie, banken, tv-producenten, parkeerdiensten; ­allemaal zetten ze sms in en nog steeds worden nieuwe toepassingen bedacht.
“Van de Nederlanders bezit 80 ­procent géén smartphone, terwijl je wel iedereen wil bereiken.”
CM beperkt zich tot de technologie achter het afleveren en afrekenen van sms-verkeer. In eigen land is het bedrijf marktleider; het was dus hoog tijd om het buitenland in te trekken, waar ­markten nog explosief groeien, zoals Zuid-Amerika. De groei heeft CM Groep zelf ­gefinancierd. “Concurrenten ­waarin zwaar was geïnvesteerd hadden een snelle start, maar die moesten snel rendement laten zien. Wij hebben er 8 à 9 jaar over gedaan om gezond winstgevend te worden. Een zaak van lange adem, maar dat is geen probleem als je op je twintigste ­begint.”

Vrije tijd is goud

Opvallend veel Fast50-spelers ­verdienen hun geld in de vrijetijdssector. Emesa (4), met een site
als ­Vakantieveilingen.nl, Zoover (21) met consumentenreviews,
Easytobook (26) met hotels, Bungalow Booker (29) met huisjes. Ook TSI Solutions (45) wist de stap naar ­internet goed te maken. Met ­content uit de ‘oude’ reiswereld van papier is het nu leverancier van zowel touroperators als online aanbieders.
Die hoge groei is niet verwonderlijk, want de online reismarkt is een van de grootste internetsuccessen. ­Volgens het CBS boekt 60 procent van de ­Nederlanders zijn vakantie inmiddels online, goed voor een markt van, in 2009, 2,3 miljard euro. Die giga-­verschuiving van ­folder en reisbureau naar het web betekent niet dat de Fast50-winnaars laaghangend fruit ­plukken. Hun markt is druk en raakt verzadigd. Allereerst moeten ze dan ook met zelf ontwikkelde technologie zorgen voor een perfecte gebruikers­ervaring. Een onderscheidend ­aanbod komt daar nog eens bij.
“Met VakantieVeilingen.nl en ActievandeDag.nl slagen wij er steeds ­beter in de consument te laten ­weten dat er bij ons een goede deal kan worden geboekt”, zegt Emesa-ceo Marc Muller. “Dat maakt ons een belangrijk distributiekanaal voor businesspartners.”
Wouter Blok van Easytobook boekte vorig jaar voor 65 miljoen euro aan overnachtingen. “We gaan heel ver om een stad zo goed mogelijk uit te lichten in onze site. Wij tellen onze zegeningen en veroveren de grote ­steden, one at a time.”

Driewerf focus

Vraag de Fast50 naar het geheim van groei en ze zeggen vrijwel ­allemaal hetzelfde: focus.
Die focus valt uiteen in drie delen: de product of dienst, de klant en het personeel. “Vanaf de start hebben we helder in het vizier wat we ­willen: de beste software maken om klantprocessen af te handelen”, zegt bijvoorbeeld Martijn Huisman ­(Morphis, 2). En Mathijs Kreugel (VLC, 6): “We zijn ons 4 jaar ­geleden als ­eerste in ­Nederland gaan positioneren als ­Enterprise Information Management (EIM)-specialist.”
Bob Nieme (Adversitement, 18), over wat hem onderscheidt van de concurrentie: “Wij hebben 100 ­procent ­focus op online analytics.”
De klant wordt ook vaak genoemd als focuspunt. “Hoogwaardige en ­klantvriendelijke dienstverlening: een goed product krijgt pas zijn waarde door de ­bijbehorende ­service”, zegt bijvoorbeeld Andries Penning (PKM ­Solutions, 50). En Fast50-veteraan TTY Solutions (36): “2dehands.nl redeneert altijd ­vanuit de bezoeker. Vinden de bezoekers de site goed, dan blijven ze komen”. ApplicationNet (10) vult aan: “Je kunt natuurlijk veel nieuwe klanten aansluiten, maar als je wilt doorgroeien, moet je er ook voor zorgen dat je deze klanten aan je bindt.”
Als derde focuspunt hoor je vaak: (goed) personeel. “De juiste mensen met de juiste kennis tijdig in huis hebben is heel belangrijk”, zegt bijvoorbeeld Wim Smit (TSI Solutions, 45). “Pas gaan zoeken als je ze ­nodig hebt geeft vertraging en zelfs risico op onnodige groeipijntjes.”
Luis Verbakel (Skydreams, 17) noemt ‘fun’ op het werk zelfs als een van de pijlers onder zijn groei. Bas Daniëls (­Conclusion, 14) zegt iets soortgelijks: “Zonder gemotiveerde medewerkers kunnen wij onze groeiambities niet waarmaken.”

Waar is de hardware?

Het leeuwendeel van de Fast50 is web- of softwaregerelateerd. Techbedrijven die omzet halen uit een product dat je vast kunt pakken, laten we ­gemakshalve ‘hardware’ zeggen, moet je zoeken met een lantaarntje. De sensortechnologie die Xsens (42) in zijn bewegingspakken stopt, is zo’n lichtpuntje. Of de met solartechnologie voorziene fietsen van VanMoof (41). En vergeet ook ­Replacedirect (37) niet, dat computeraccu’s en opladers onder eigen ­label levert, maar toch vooral online retailer is. Ook een soort ‘hardware’: biotechbedrijf Galapagos (25), in 1999 opgericht en de laatste jaren fenomenaal gegroeid naar 106 miljoen euro omzet.
De lijst bevestigt dat het moeilijker is met hardware hypergroei te bereiken dan met ict. Niet alleen is de ontwikkeling van een fysiek product tijdrovend en kapitaal­intensief, ook het ­vermarkten is omslachtiger. En, ­eerlijk is eerlijk, bij veel Fast50-bedrijven is de omzet eerder dienstengerelateerd dan dat hij rechtstreeks uit de eigen technologie voortspruit. Is VerzuimReductie (20) bijvoorbeeld een softwarebedrijf of een arbo-dienstverlener die IT inzet voor klantvriendelijke efficiency? Is Fonq (43) een webbedrijf of een ­retailer zonder fysiek warenhuis? En hoeveel eigen technologie zetten internet­bureaus als iWink (39) en RedKiwi (23) eigenlijk in?
Het is de afgelopen jaren wel vaker op te maken uit de Fast50: de snelste groeiers zetten technologie in als drijvende kracht achter hun business, maar ze zijn van alle markten thuis. Retail, marketing, de reisbranche en in het geval van Otys (22) de werving- en selectiebranche: nog steeds ontdekt de wereld hoe technologie processen kan verbeteren. De Fast50-bedrijven bewijzen dat, samen met hun klanten.

TomTom achterna?

Sinds TomTom in 2006 de Fast50 won met 29.519 procent groei is het een gevleugeld gezegde geworden: TomTom achterna. Daarmee wordt dan bedoeld: met eigen technologie uitgroeien tot wereldspeler met een miljardenomzet.
Het wachten blijft evenwel op de volgende TomTom. Veel van de honderden snelgroeiers sinds de eerste Fast50-lijst zijn ­inmiddels in buitenlandse handen. Bibit, specialist in online betalen, en websoftwareleverancier Tridion werden door Britten overgenomen. De reeks door Amerikanen ingelijfde Fast50-alumni is langer: naast ict-bedrijven als Data Distilleries, Infopulse, Profuse, X-Hive, Moniforce, Safeboot en recentelijk Nedstat zijn ook spuitbusmaker Airspray en biotechbedrijf Crucell nu (vrijwel) in Amerikaanse handen.
Het is bijna inherent aan technologie: wil je met een steengoed product echt de wereld veroveren, dan kom je bijna niet om de VS heen. Om door te groeien moet je dan door het not invented here-syndroom heenbeuken, of je laten meenemen op de schouders van een reus.
Het kan ook anders. Quintiq, specialist in planningsoftware, ‘doet’ dit jaar 36 miljoen, hostingbedrijf Ocom is goed voor eenzelfde omzet, en waagt de sprong naar de VS. ­Online onderzoeksbureau Metrixlab is daar al langer actief, en boekt rond de 25 miljoen omzet. Nog zo’n pareltje is ZyLab, dat al zoeksoftware leverde toen de oprichters van Google nog op de basisschool zaten. Het Witte Huis, de FBI en oorlogs­tribunalen spitten archieven door dankzij ZyLab, dat ondanks zijn ­omzet van circa 20 miljoen euro nog steeds hard doorgroeit.
Een overname is een strategische afweging die elke ondernemer moet maken ­zonder Hollands glorie-gevoel. Toch is het fijn dat de driekleur nog steeds wappert bij hoogvliegers die op eigen kracht doorgroeien, voorbij die zevencijferige omzet.

Op de drempel

De Fast50-bedrijven moeten 5 jaar bestaan om aan de ­eisen voor de groeiwedstrijd te kunnen voldoen. Voor jongere veelbelovende techbedrijven is er de Rising Star Award. Wie deze award ontvangt, is voorbestemd voor een plek in de Fast50. Althans, naar inschatting van de jury. Hiernaast de 12 genomineerden voor deze award.
“We hebben met een kritisch oog naar alle bedrijven gekeken om de echte groeipareltjes eruit te ­halen. Het ging ons om die ­bedrijven die verder gaan dan een mooie steady groei en ons verrasten met de mogelijk grote impact die zij kunnen hebben op de industrie in de toekomst”, zegt juryvoorzitter Vincent Gravesteyn, ceo van The Valley, jarenlang ‘stamgast’ in de Fast50 en eens winnaar van de ­Sustainable Grower Award. Andere juryleden waren Elderd Land, partner bij investeringsmaatschappij Gimv en commissaris bij een reeks technologiebedrijven, en Ann Pascale Bijnens, ­directeur Tech Transfer UHasselt, het bureau dat de brug slaat ­tussen wetenschap en bedrijfsleven.
Wat betreft de rijzende sterren van 2008, IASO Backup en ­Service2Media, zat de toenmalige jury helemaal goed; die knalden dit jaar door naar de hoogste regionen van de Fast50, net als genomineerden uit het verleden zoals Backupagent (8), ­Webservices.nl (16), Zoover Media (21), iWink (39) en PKM ­Solutions (50).
De genomineerden voor de Rising Star Award van 2010 zijn dan wel jong, sommige hebben al flink van zich doen spreken. Layar, opgericht in 2009, is als leverancier van een zogeheten augmented ­reality-browser wereldberoemd en de ‘heetste’ startup die Nederland in ­jaren heeft voorgebracht. Algaelink, dat biobrandstof maakt uit algen, heeft ook al wereldfaam. Agendadienst Flogs ­haalde ­vorig jaar nog 2 miljoen op bij investeerders. ­Solmates, spin-off van de Universiteit Twente, maakt school met een nieuwe methode om veelzijdige chips te fabriceren.
Op 7 oktober (na het ter perse gaan van dit blad) oordeelt de jury wie de Rising Star van 2010 is. De geschiedenis leert dat ook de rest van het deelnemersveld voorbestemd is voor succes. Hou ze dus in de gaten, deze twaalf tech-toppers.

1. Service2Media

4.763%
wie
Geert Kolthof, Peter Broekroelofs en Marcel Roorda
wat mobiele marketing
omzet niet gepubliceerd 

2. Morphis

2.704%

wie Bert Haenen, Martijn Huisman en Onno Pistorius
wat software voor klantcontact
omzet 2,4 miljoen euro

3. CM Groep
2.227%
wie
Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers
wat sms-diensten
omzet 25 miljoen euro

4. Emesa
2.027%
wie
Marc Muller
wat reissites
omzet 13 miljoen euro

5. ODS2 
1.980%
wie
Edwin Poorthuis en Zaid Zahraoui
wat retailsoftware
omzet 5,6 miljoen euro

6. VLC
1.851%
wie
Mathijs Kreugel, Paul Baan en Stef Lagomatis
wat contentmanagement
omzet 7,8 miljoen euro

7. Clansman
1.827%
wie
Jeroen Ligthart en Vincent Heidinga
wat online marketing
omzet ‘ruim 2 miljoen euro’

8. BackupAgent
1.739%
wie
Robbert Geldrop, Paul de Grijp en Roland Sars
wat online backupsoftware
omzet niet gepubliceerd


9. M4N
1.478%
wie
Thomas Joosten
wat affiliate netwerk
omzet 12 miljoen euro

10. ApplicationNet  
1.418%
wie
Maarten de Vries en Sander Kamstra
wat online werkplekken
omzet niet gepubliceerd

11. iVOX  
1.325%
wie
Steven Deketelaere en Jo Steyaert
wat online marktonderzoek
omzet 2,2 miljoen euro

12. Eclipse IT 
1.298%
wie
Stefan Burm, Kue-Hang Cheong en ­Michel Lagrand
wat IT-dienstverlener
omzet 7 miljoen euro

13. Axxerion Facility Services
1.281%
wie
Rene van Brandenburg en Hans ­Verschuren
wat software voor facility managfement
omzet ‘meer dan 2,5 miljoen euro’

14. Conclusion 
1.268%
wie
Murat Kiran
wat managed services
omzet 20 miljoen euro

15. Benergy 
1.157%
wie
Ben Woldring
wat energievergelijkingssite gaslicht.com
omzet niet gepubliceerd

16. Webservices.nl 
1.120%
wie
Jeroen Wolfs en Michel Lichtenveldt
wat online data
omzet ‘meer dan 1 miljoen euro’

17. Skydreams
1.078%
wie
Luis Verbakel en Mark Feenstra
wat offertesites
omzet niet gepubliceerd

18. Adversitement
1.051%
wie
Bob Nieme
wat online analytics
omzet 4 miljoen euro

19. VOXBONE 
980%
wie
Rodrigue Ullens de Schooten en Francois Struman
wat voip-telefonie
omzet 9 miljoen euro

20. VerzuimReductie
976%
wie
Marcel Wenting
wat verzuimbegeleiding
omzet 4,5 miljoen euro

21. Zoover Media
937%
wie
Stephan Bosman, Bas Rasker en Erwin Rooymans
wat beoordelingssites
omzet ‘minimaal 5 miljoen euro’

22. OTYS Recruiting Technology 
872%
wie
Jorrit Blok
wat hr-software
omzet 3 miljoen euro

23. Redkiwi 
848%
wie
Victor Straatman en Jasper Verbunt
wat internetbureau
omzet 1,1 miljoen euro

24. Interactive 3D 
844%
wie
Stijn Koster
wat gamehosting
omzet 1,4 miljoen euro

25. Galapagos 
843%
wie
Onno van de Stolpe
wat biotechnologie
omzet 106 miljoen euro

26. EasyToBook.com 
824%
wie
Michal Hubschmann en Omri Amir
wat hotelboeksite
omzet 65 miljoen euro

27. Computication 
776% 
wie
Martijn van der Schaaf, Jan Martijn Broekhof
wat IT-beheer
omzet 1,6 miljoen euro

28. Alphacomm  
775%
wie
Huub Sparnaay, Jan Bart Fanoy en Paul Jacobs
wat prepaid diensten
omzet 27 miljoen euro

29. Bungalow Booker 
760%
wie
Remco Hofstede
wat vakantiehuisjes
omzet 5,5 miljoen euro

30. Transip 
753%
wie
Ali Niknam
wat domeinnamen
omzet niet gepubliceerd

31. Albumprinter
746%
wie
Kees Arends
wat fotoalbums
omzet 25 miljoen euro

32. OCOM
730%
wie
Con Zwinkels en Laurens Rosenthal
wat hosting
omzet 36 miljoen euro

33. Liquix
711%
wie
Johan Smit en Joggie Taute
wat prepaid betalingen
omzet 1,4 miljoen euro

34. Blinker
710%
wie
Marc Schussler
wat e-mailmarketing
omzet 2,5 miljoen

35. MWM2
687%
wie
Govert van den Bos en Hemmo Vriend
wat online onderzoek
omzet 2,5 miljoen euro

36. 2ehands.nl 
662%
wie
Maarten Beucker Andreae en Michiel Deursen
wat online marktplaats
omzet niet gepubliceerd

37. ReplaceDirect.nl 
652%
wie
Maikel en Erwin Verstegen
wat computertoebehoren
omzet 6,2 miljoen

38. IASO 
629%
wie
Rob Verbeek, Johan Jongsma, René van Steenbergen en Jan Gerzinus Jongsma
wat backupsoftware
omzet niet gepubliceerd

39. iWink 
623%
wie
Jurriaan Wentink en Marc Schriemer
wat internetbureau
omzet ‘meer dan 1 miljoen euro’

40. PCextreme 
606%
wie
Johan Tange, Lennert den Teuling en Wido den Hollander
wat hosting
omzet niet gepubliceerd

41. VANMOOF 
597%
wie
Taco en Ties Carlier
wat fietsen
omzet ‘ruim 1 miljoen euro’

42. Xsens
586%
wie
Casper Peeters en Per Slycke
wat bewegingsanalyse
omzet niet gepubliceerd

43. Fonq.nl
574%
wie
Patrick Kerssemakers, Frank Hansen en Joost Wels
wat webwarenhuis
omzet 11,5 miljoen euro

44. Nascom
554%
wie
Jonas en Filip Coenen
wat internetbureau
omzet 5,4 miljoen euro

45. TSI Solutions
540%
wie
Wim Smit
wat toeristische e-commerce
omzet 6,9 miljoen euro

46. Textkernel
482%
wie
Jakub Zavrel en Remko Bonnema
wat tekstherkenning
omzet niet gepubliceerd

47. CORETEC
481%
wie
Sébastien Ryhon
wat ingenieursbureau
omzet niet gepubliceerd

48. Jet Stream 
466%
wie
Stef van der Ziel
wat streaming video
omzet 1,4 miljoen euro

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

49. Twinfield
430%
wie
Bert van der Zwan, André Kwakernaat, Maurice Tijhuis
wat boekhoudsoftware
omzet niet gepubliceerd

50. PKM Solutions 
409%
wie
Fred Lohman en Barry de Roode
wat software voor informatiebeheer
omzet niet gepubliceerd