Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eind aan de mythe – Succes remt de innovatiedrift

Mythe Innovatie wordt geremd door mensen die maar niet willen veranderen.
 

Realiteit De veranderingsgezindheid van medewerkers blijkt in de praktijk keer op keer groter dan verwacht. De grootste belemmering van innovatie blijkt in elke organisatie juist het heersende idee over wat in het verleden tot succes heeft geleid, stelt Roberto Verganti, hoogleraar in Milaan en auteur van Design-driven innovation. Doordat Bang & Olufsen dacht dat zijn succes afhing van het ‘ultieme geluid’, miste het de MP3-revolutie aanvankelijk volledig. Verganti pleit ervoor nieuwe ideeën niet te lijf te gaan met de ‘mythen’ waarop je organisatie gebouwd is, maar juist nieuwe ideeën te gebruiken om die mythen helder te maken en te bekritiseren. Niet om ze kapot te maken, maar om ze te herinterpreteren en er daarna je voordeel mee te doen.

>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?