Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eind aan de mythe: De klant weet best wat hij wil

Mythe: Had Steve Jobs het gevraagd, had geen klant gezegd een iPad te willen.

Realiteit: Henry Ford, een van de grondleggers van de auto, schijnt ooit te hebben opgemerkt: “Had ik mijn klanten gevraagd wat ze wilden, hadden ze om een sneller paard gevraagd.” Ook nu zijn nog volop volgers van deze denktrant te vinden. Zo vond Steve Jobs dat je beter niet naar klanten kon luisteren voor je productontwikkeling: het zou innovatie in de weg staan. Toch berust die overtuiging op een mythe.

De crux is: vraag klanten niet of ze behoefte hebben aan een bepaald product, want daar kunnen ze zich geen voorstelling van maken. Vraag wel naar hun behoeftes en welk probleem ze opgelost willen zien. Ontwikkel daar dan een product voor. Dat voorkomt meteen een ander probleem: innovaties ontwikkelen, waar niemand op zit te wachten… 

>> Dit artikel komt uit MT MagazineAbonnement?