Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Effectieve innovatie op een koopje

Innovatie is gericht op het verleden, stelt Tony Bosma, trendwatcher bij Ordina. Beter innoveren kan, en is bovendien goedkoper.

Innovatie is de heilige graal van de vooruitgang en van het overleven als bedrijf. Toch doen we het verkeerd. We ontwikkelen vooral met de blik op het verleden, vanuit oude gedachtes. Dat kan anders, beter én goedkoper, stelt Tony Bosma, trendwatcher bij Ordina en initiatiefnemer van weblog Extendlimits.nl. Een korte tour langs de trends die hij ziet.

Wat is het probleem?

“Veruit de meest innovatie-inspanningen zijn gericht op het verbeteren van hoe we het vroeger deden. Maar dat doet de veranderende werkelijkheid geen recht. Die fundamentele transitie beslaat tal van terreinen: communicatie, transparantie, technologie en milieu. Innovatie moet daar meer op voorsorteren. Innovatie was altijd: voldoen aan de door marketing gecreëerde vraag, maar nu moet innovatie een antwoord geven op echte behoeften.”

UIT MANAGEMENT TEAM

Dit artikel komt uit de papieren editie van Management Team. Meer weten? Neem een gratis abonnement op ons tijdschrift.

Hoe komt het dat we niet voorbij vandaag kijken?

“De weerstand is menselijk. Iedereen vindt dat er veranderd moet worden. Maar dan wel door anderen. Het heeft ook te maken met het kijken door de bril die je in de loop der jaren opzet. Iedereen wordt vanaf zijn geboorte geconditioneerd. We moeten niet alleen kijken, maar echt zien om aan te kunnen sluiten op de trends.”

Wat zijn die trends waar bedrijven op moeten letten?

“Denk aan een sportkledingmerk als Patagonia. Zij moedigen mensen aan minder – ook van hun product – te ­kopen en kapotte kleren te repareren. Een andere trend is dat oude autoriteiten – banken, artsen en politici – van hun voetstuk zijn gevallen. De klant is de nieuwe autoriteit. Consumenten nemen ook steeds meer zelf het heft in handen. Bijvoorbeeld in de zorg, maar ook bij de transitie naar duurzame energie. Een fundamenteel begrip als groei wordt opnieuw ingevuld. Groot is niet langer goed, we gaan naar de agile netwerkorganisatie, waarbij schaal iets anders is dan omvang.”

Hoe zorgen we dan dat onze innovaties die van morgen zijn?

“Innovatie moet kort en snel gebeuren. Met een klein budget. Schaarste aan middelen dwingt tot creativiteit. Je moet soms eisen dat het disruptief is. Je moet de eigen business challengen. Zet je innovatieprocessen buiten de bestaande organisatie, betrek nadrukkelijk de input van ‘de nieuwe autoriteit’ en kijk over de grenzen van je eigen branche en realiseer je dat de complexiteit eerder groter dan kleiner wordt. Steeds meer branches, producten en diensten raken met elkaar verweven.”

 

Meer over innovatie?