Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De ratrace is niets voor haar

Mannen zijn betere leiders, maar er zijn meer vrouwen nodig om ze in het gareel te houden.

 

In het bedrijfsleven geldt de survival of the fittest evenzeer als in de natuur. Precies daarom worden de meeste topposities bezet door mannen. Mannen willen winnen, het maakt niet uit wat of hoe, om indruk te maken op vrouwen. Vrouwen hebben meer oog voor het gezamenlijk belang, maar ze moedigen mannen ook aan om te winnen; wie verliest, is een doetje.

Dankzij die voortdurende competitie zijn er grootse dingen tot stand gebracht, maar net als in de natuur gaat het ook weleens mis: CEO's die hun hand overspelen bij fusies en overnames, beloningen die groteske vormen aannemen omdat niemand wil onderdoen voor zijn peers, ondernemingen die worden uitgekleed en waar noodzakelijke investeringen worden opgeofferd om de beurswaarde te maximaliseren of managers die meer zijn gespitst op de interne machtsstrijd dan op marktontwikkelingen.

Om die uitwassen aan te pakken en te voorkomen moeten er meer vrouwelijke managers komen. Zij kunnen de kemphanen bij de les houden. Net als in de meeste huwelijken moeten vrouwen de mannen een beetje domesticeren, hun machogedrag intomen, ze eraan herinneren waar het eigenlijk om begonnen is. Juist nu zijn vrouwen dus hard nodig.

Een voorbeeld daarvan vinden we in de door grote ego's gedomineerde auto-industrie. Om General Motors te laten overleven, hangt veel af van de nieuwe grote middenklasser waarvan in Duitsland, Amerika en China al verschillende versies werden ontwikkeld. GM gaf de verantwoordelijkheid voor de technische afstemming hiervan aan de in Oost-Berlijn geboren Sylke Rosenplänter. Met succes, zo valt te lezen in het recent verschenen boek Why GM Matters van William Holstein. Rosenplänter wist de ontwerpteams, die elk knokten voor hun autonomie, op één lijn te krijgen.

Zijn vrouwen aan de top daarmee ook altijd beter? Dat is de vraag. Om te overleven, kan juist een vechtersmentaliteit nodig zijn. Niet veel vrouwen ambiëren dat. Rosenplänter heeft twee kleine kinderen en zorgt dat ze op tijd thuis is. Vrouwen zijn niet zo geneigd alles opzij te zetten voor de ratrace. Ze weten dat er belangrijker dingen in het leven zijn dan status en geld.

Ed Lof is econoom en publicist