Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De pijn van Docdata

Jarenlang was e-commercebedrijf Docdata een beurslieveling. Nu daalt de beurskoers. Waar zit de pijn?

Het bedrijf, dat logistieke ondersteuning biedt aan webwinkels als Bol.com, kreeg begin dit jaar nog de Best Performer Award vanwege de enorme koersstijging van het aandeel vorig jaar. “Maar misschien krijgen we dit jaar de prijs voor de slechtste performance”, grapte Docdata-ceo Michiel Alting von Geusau op een recente beleggersbijeenkomst.

De topman kon zich de grap veroorloven. Docdata-aandeelhouders zijn tevreden aandeelhouders, de koerswinst over de afgelopen 10 jaar is indrukwekkend. Toch doet de scherpe koersdaling van het aandeel sinds begin 2012 pijn.

Twee klanten

Het succes dat Docdata de afgelopen jaren had opgebouwd was grotendeels te danken aan twee klanten: Bol.com en Zalando. Maar dat laatste bedrijf, een van Duitslands grootste e-commercebedrijven, wil het logistieke proces in eigen handen nemen. In de komende drie jaar wordt de relatie tussen Docdata en de mode- en schoenenreus dan ook grotendeels afgebouwd.

Met de andere grote klant, Bol, is zojuist wel weer een nieuw contract afgesloten, voor de komende vijf jaar. Docdata verwacht zo te kunnen profiteren van de groei die Bol gaat boeken. Maar wat Ahold, de nieuwe eigenaar van Bol, over vijf jaar op logistiek gebied gaat doen is natuurlijk afwachten.

Zalando’s vertrek en de overname van Bol zijn logische verklaringen voor de koersdaling van het Docdata-aandeel. Het management staat voor de uitdaging nieuwe klanten te werven die een zeker gat en een potentieel gat kunnen opvullen.
Een ander lastig punt is de positie van de divisie IAI, die machines maakt voor documentbeveiliging en de ­solarindustrie. Door de sterke groei van e-commerce levert IAI nog maar een kleine bijdrage aan de omzet en winst. Bovendien zijn de resultaten al jaren wisselend en is er geen groei.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Afstoten van IAI en volledige concentratie op de succesvolle activiteiten op het gebied van e-commerce lijkt veel aandeelhouders dan ook een logische stap. Maar volgens Docdata is daar op korte termijn geen sprake van. Dat zou wel eens heel snel kunnen veranderen als zich een serieuze koper voor IAI meldt.

>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?