Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De huisfilosoof – T.H.T. zo lang u wilt

De komende jaren wordt kennis een commodity. Hoe blijf je dan nog bij? Managementdenker Jeroen Busscher ziet de oplossing in 5 nieuwe leervormen.

Zeker weten: de komende jaren komt de zelfstandig werkende professional nog meer aan de macht dan hij of zij nu eigenlijk al is.
Waarom? Omdat wij ons geld steeds meer gaan verdienen met het genereren van unieke waarde voor de klant. Alles wat niet uniek is, is immers kopieerbaar voor anderen, en dat moet dus concurreren op de wereldmarkt. Daar is de prijzenslag genadeloos: uw dienst, product of vaardigheid wordt er al snel commodity. Dus gaat de professional steeds meer zijn eigen gang en ontwikkelt waarde die dicht tegen zijn persoonlijkheid aanligt. Die is immers niet te kopiëren.
Dit is eigenlijk een heel optimistische boodschap. Managen wordt hierdoor namelijk steeds minder aansturen of zelfs maar motiveren, maar steeds meer een kwestie van katalyseren en faciliteren. U moet als managende persoonlijkheid uw mensen verrassen, helpen of steunen. Zolang u zich maar niet met hun uiteindelijke werk bemoeit, is het allemaal goed. Hét credo voor managers in de jaren 10: fikken thuis.


U moet zich daarom niet allerlei nieuwe vaardigheden eigen maken (hou op met dat ‘coachen’, een manager mag niet coachen, hij is niet neutraal). Wat u moet doen is uw persoonlijkheid verder ontwikkelen. Alleen zo kunt u inspireren en begrijpen. De professional creëert waarde voor de klant door middel van hoe hij kijkt, denkt en overtuigt. Sterker nog: met hoe hij is. U kunt hem daarom ook niet helpen met trucjes, maar slechts vanuit een mentaliteit, een manier van kijken en handelen die dicht bij u ligt. Dit vraagt een nieuwe manier van leren. Dat leren mag niet langer instrumenteel zijn, maar moet transitioneel worden.

Wat ik daarmee bedoel? Denk aan de volgende manieren van leren:

1. Stel uzelf ter discussie. Ga niet langer op zoek naar bevestiging en ego, maar probeer u liever permanent te verbazen over wat er nog meer in u huist.
2. Stel anderen ter discussie. Wat is er nog toe te voegen aan de karikatuur die u van de mensen om u heen gemaakt hebt?
3. Moed moet. Verandering veroorzaakt angst, het is een biologisch gegeven. Probeer angst niet langer te ontkennen of sublimeren, maar wend het aan als energie.
4. Omarm de ambivalentie. Er bestaat niet één werkelijkheid. In alles zitten eindeloos veel aspecten en daarmee mogelijkheden. Saai wordt geen optie.
5. Creativiteit als norm. Bekijk de wereld continu vanuit het idee: kan dit anders, als we dit nu eens proberen?

Waardecreatie door de jaren heen

De middelen waarmee professionals waarde creëren evolueert voortdurend, stelt managementdenker Jeroen Busscher. 
Periode Waardecreatie via Wat betekent
<1900 Handelingen De meeste waarde komt via de handen
1900 – 1980 Kennis Wie weet, die heerst.
1980 – 2010 Vaardigheden Hoogtijdagen van de training en opleiding.
2010 – ? Persoonlijkheid U produceert met wat u bent.

Jeroen Busscher is spreker en auteur van onder meer ‘Pimp je afdeling’ en ‘Troost voor werkende mensen’. Check ook mt.nl/brainfood voor zijn videocolumns en lees al zijn bijdragen op mt.nl/huisfilosoof.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Jeroen Busscher organiseert 22 januari een exclusieve masterclass over dit thema, speciaal voor MT-lezers. Erbij zijn? Kijk op: mt.nl/houdbaar

>> Dit artikel komt uit MT MagazineAbonnement?