Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Klein land, groot product. Deze eerste keer: de kinderwagen van Bugaboo, die een deel van zijn succes dankt aan een min of meer toevallig optreden in Sex and the City.
 

Het woord onder ‘buggy’

Het verhaal van de Bugaboo begint in 1994, als Max Barenbrug afstudeert aan de Design Academy in Eindhoven op de thema’s mobiliteit en vrije tijd. In 1996 springt zijn zwager Eduard Zanen bij als investeerder in Barenbrugs zelfontworpen, multifunctionele kinderwagen. In de twee jaar die volgen wordt het ontwerp verfijnd, waarna tijdens een beurs in ­Keulen tien prototypes van de kinderwagen tentoon worden gesteld. Een concurrent biedt 250.000 gulden voor het ontwerp: Barenbrug en Zanen weten meteen dat ze op de goede weg zitten. De eerste Bugaboo wordt in 1999 in Nederland gelanceerd. De naam haalt Barenbrug uit het woordenboek: ‘bugaboo’ staat onder ‘buggy’. Anno 2010 zijn Barenbrug en Zanen nog steeds de twee enige aandeelhouders in het bedrijf.

Van 2.000 naar 100.000 in 10 jaar

In introductiejaar 1999 gaan er tweeduizend exemplaren van de Bugaboo Classic over de toonbank. Tegenwoordig worden op jaarbasis meer dan 100.000 verschillende modellen ­Bugaboo’s verkocht. Bugaboo behaalde in 2009 een omzet van 68 miljoen euro, tegenover 72 miljoen euro in 2008. Het bedrijf verwacht in 2010 een omzetgroei van 6 procent. Van de ­omzet komt 20 procent uit Noord-Amerika, 12 procent uit Nederland en het overige deel uit de rest van de wereld. De Bugaboo, die eigenlijk Made in China is, wordt in 49 landen verkocht. Bugaboo gebruikte in de beginjaren een ­fabriek in ­Taiwan, sinds drie jaar heeft het ­bedrijf een ­eigen, vijf verdiepingen tellende fabriek in ­China, waar 585 van de ruim 800 medewerkers werkzaam zijn.

Via de 3D-printer

Een Bugaboo bestaat uit meer dan 200 ­onderdelen, en tussen het begin van de ­ontwerpfase en het ­moment dat de kinderwagen de fabriek uitrolt zit vijf jaar. “Design is altijd het uitgangspunt”, zegt Aernout Dijkstra-Hellinga, één van de hoofdontwerpers van het bedrijf. “Naast de functionaliteit. Soms ­besteden we een jaar aan een ­aspect waar we uiteindelijk niets mee doen.” Zo’n 23 ontwerpers en ­engineers werken fulltime aan nieuwe ­producten of ontwikkelingen voor ­Bugaboo. Na de eerste schetsen wordt een idee uitgewerkt door de ontwerpers, die daarvoor een speciale werkplaats en een naaiatelier tot hun beschikking hebben. Daarna worden aan de hand van 3D-­modellen prototypes geprint met een 3D-printer.Als het einde van een project in zicht komt, is er ­altijd één Nederlander aanwezig in de Chinese fabriek. Voor het overzicht, of voor de laatste details. Zo was ­tijdens de productie van de Bugaboo ­Cameleon een ontwerper ter plaatse die de ­fabrieksmedewerkers voordeed op welke manier de stoffen moesten ­worden ­genaaid.

Succes and the City

De Bugaboo, wie is er niet mee gezien? Van Claudia Schiffer tot Maximá: een béétje beroemdheid zagen we de ­aflopen jaren in de roddelbladen terug achter een kinderwagen van Nederlandse makelij. Sommigen (zoals Kim van Kooten, de favoriete actrice van Barenbrug) kregen ’m gratis: product seeding.
De echte klapper komt op 25 augustus 2002, als ­personage Miranda in een aflevering van de ­populaire televisieserie Sex and the City ­achter een Bugaboo Frog loopt, nog voor het ­product überhaupt in de Verenigde Staten is geïntroduceerd. Het is deels ­geluk: als Bugaboo de serie benadert, blijkt dat een medewerker van het programma al een jaar op zoek is naar het product, dat ze eerder in Europa op straat heeft gezien.

>> Dit artikel komt uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online <<