Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Crash course Tegenspraak

Goede managers staan altijd open voor kritiek. Maar hoe organiseer je dat je als baas genoeg wordt tegengesproken?

1. Daag de eigen medewerkers uit. Zeg niet: mijn deur staat altijd open. Dat is een cliché en leidt nergens toe. Vraag liever iedereen actief aan te geven waar processen volgens hen beter kunnen. Vermijd daarbij uzelf te verdedigen of de ‘ja maar’modus. Zeg niet dat u het eigenlijk ook niet weet, maar dat u wel fouten wil voorkomen. Vraag daarom bij elk plan waarom het volgens hen níet zou kunnen werken. Uw medewerkers zien de mogelijke gevolgen vaak beter dan uzelf. Besef dat u zelf uw plan misschien te rooskleurig ziet. En zo ontwikkelt u tegelijk meer draagvlak én draagkracht.

2. Vraag het altijd de klant. Binnen een organisatie kan vaak groepsdenken optreden. Vermijd dat door de klant te betrekken. Probeer daarbij vooral ook ex-klanten te bereiken. Waarom gingen ze weg? Voel u nooit te goed voor de klant, zonnekoningengedrag kan elke manager missen als kiespijn.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Stel jezelf de ‘kitkatvraag’. Vraag ­jeregelmatig af: ‘Waar zijn wij nu helemaal mee bezig?’ Het kan niet elk debâcle tegenhouden, maar meer tegenspraak en beter toezicht had ongewtijfeld veel bestuurlijke missers kunnen voorkomen. 

>> Dit artikel komt uit MT MagazineAbonnement?