Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Boermans blues – Vitaal Vitol

Welke groep je het ook vraagt, in de lijstjes met favoriete werkgevers kom je eigenlijk altijd dezelfde namen tegen. Zo ook weer verderop in deze MT: ­Rabobank, Shell, Philips, Unilever, kortom: the usual suspects.


Nooit zie je de naam opduiken van Vitol, na Shell toch het grootste bedrijf van Nederland, met een omzet van vorig jaar 297 miljard (!) dollar. Ter vergelijking: dat is bijna drie keer zoveel als Apple, om maar een bedrijf te noemen, en zo’n 90 procent van onze hele Rijksbegroting. En ondanks ook de groeicijfers van het bedrijf zijn imposant: ruim 100 procent sinds 2009, bijna 400 procent sinds 2004.
Het van oorsprong Rotterdamse bedrijf (opgericht in 1966) mag dan misschien niet zo bekend zijn als de hiervoor genoemde namen, als de allergrootste handelaar in olie en andere grondstoffen ter wereld is het er zeker niet minder spannend. Het bedrijf (in de jaren 90 verkocht aan Zwitsers, maar nog steeds een Nederlandse holding) steunde bijvoorbeeld als eerste de Libische rebellen tegen Kadaffi, was na de Irakoorlog weer als eerste in dat land actief en bracht drie jaar geleden nog vrolijk olie naar Iran, ondanks embargo’s van de VS en de EU, zo ontdekte persbureau Reuters recent.


En ondanks dat het bedrijf wordt beschuldigd van zaken als het opjagen van de olieprijs en grootschalige belastingontduiking, heeft het – heel knap – echt grote schandalen als die van concullega Trafigura (tot nog toe) weten te voorkomen. Da’s altijd fijn.
En wat het dan nog eens extra boeiend maakt: Vitol telt slechts 330 aandeelhouders, die allemaal in dienst zijn van het bedrijf. En van hen heeft ook niemand meer dan 5 procent.
Die mensen delen dus allemaal mee in de gigantische winststijgingen die nu al jaar op jaar worden geboekt.
Dus als u nog eens naar een favoriete werkgever gevraagd wordt, en u bent niet vies van een beetje spanning en sensatie, zou u dan de volgende keer Vitol kunnen overwegen als antwoord? Want de Apples, Facebooks en Googles van deze wereld mogen dan de coolnessfactor hebben, het blijkt nog steeds olie that makes the world go round. En laten we daar nou toevallig net in Nederland heel veel verstand van hebben…

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voor meer Boermans blues ga naar: mt.nl/boermansblues

>> Dit artikel komt uit MT MagazineAbonnement?