Bij de grootste BMW-fabriek in Beieren werd recent voor 20 miljoen verbouwd. Reden: de toenemende vergrijzing. Nu is BMW Dingolfing helemaal klaar voor de vergrijzende medewerker.
Werken aan de lopende band is tegenwoordig geen slavenarbeid meer, maar de hele dag op je benen staan, kan voor oudere werknemers een zware opgave zijn. In het Beierse Dingolfing heeft BMW daarom een nieuwe montagehal geopend, die speciaal is aangepast voor de oudere werknemers van de autofabrikant.
Een paar ingrepen die het werkende leven veraangenamen: betere verlichting, rijdende gereedschapskisten, zodat werknemers minder hoeven te bukken om onderdelen of montagematerialen te pakken, krukken op plaatsen waar veel wordt gestaan, in hoogte verstelbare stoelen, grotere letters op de computers, vergrootglazen in de werkkasten en extra veel robots die zware en monotone taken overnemen van de mens.
Er zijn zelfs speciale schoenen met verende zolen aangeschaft, afgestemd op het gewicht van elke individuele medewerker, zodat hun rug ontzien wordt. Ook is er een fitnessruimte en een rustruimte die iets comfortabeler is ingericht dan het toilet waar men tot nu toe even bij kon komen.
Tragere band
Niet alleen fysiek is de ruimte aangepast, er zijn ook aanpassingen in het proces gemaakt. Zo rouleren de collega’s vaker tussen verschillende taken, om te zorgen dat ze nooit te lang eenzelfde handeling moeten verrichten. En de kantine serveert gezonder en afwisselender eten.
Maar wat misschien nog het meeste helpt: de fabriek bevat ook een lopende band die eenderde langzamer draait dan de norm die BMW elders hanteert.
Dat lijken stuk voor stuk misschien dure aanpassingen, maar er ligt wel degelijk een businesscase onder, bezweert BMW. De fabricagekosten in de nieuwe fabriek zijn bijvoorbeeld met 20 procent gedaald. De aanpassingen zijn dan ook zeker geen publiciteitsstunt of gebaar naar de vakbonden, aldus BMW-bestuurder Frank-Peter Arndt. “Het is belangrijk, gezien het nijpende tekort aan vakbekwame technici en de daling van het geboortecijfer. Maar we zijn er ook volledig van overtuigd dat we alle ervaring die onze collega’s over de jaren hebben opgedaan, niet moeten verliezen. Onze medewerkers zijn geen kostenpost, maar een succesfactor.”
Altstadt
De nieuwe assemblagefabriek, die al de bijnaam Altstadt kreeg, kostte BMW zo’n 20 miljoen euro. Een bedrag waar je ook zo’n 300 gloednieuwe BMW 5’s voor kunt kopen. Maar wie beseft dat dagelijks zo’n 1.200 auto’s in Dingolfing van de band rollen, dat is één BMW elke zestien seconden, ziet de investering ook weer in perspectief.
De montagehal in Beieren, waar elke dag zo’n 4.000 assen voor BMW worden gemaakt, draait in drieploegendienst en biedt werk aan 200 mensen – die op dit moment lang niet allemaal boven de 50 zijn. De hal werd ontworpen door ingenieurs en architecten, die daarbij hulp kregen van fysiotherapeuten en artsen. En van de medewerkers zelf, die in een vroeg stadium bij de ontwikkeling werden betrokken. Volgens hen is de seniorenfabriek dan ook een uitkomst: zonder de aanpassingen zouden veel van hen thuis zijn geëindigd. “Ik hoef nu niet meer zo ver voorover te bukken als vroeger en kan flink wat taken rechtop zittend uitvoeren. Mijn werk is echt een stuk minder lastig”, zei de 57-jarige Ludwig Lang, die al 40 jaar bij BMW aan de lopende band staat, bij de officiële opening van de fabriek.
Medewerkers krijgen een uitgebreide training, rond thema’s als gezondheid en beweging en kunnen de hulp inroepen van een fysiotherapeute. In een volgend stadium wordt voorzien dat medewerkers ook zelf hun roosters kunnen maken.
Heute für Morgen
BMW wil het concept uitbreiden naar andere vestigingen om daar in totaal 4.000 oudere werknemers aan het werk te houden. De nieuwe fabriek is een uitvloeisel van het programma ‘Heute für Morgen’ dat al sinds 2004 loopt.
De Duitse autobouwer wil zich met slimme technologie en ontwerp wapenen tegen de vergrijzing, die ook in Beieren snel om zich heengrijpt. Binnen 10 jaar zal het aantal 50-plussers onder het medewerkersbestand gegroeid zijn van 25 procent tot 45 procent. De gemiddelde leeftijd van het concern is tegen die tijd ruim 47 jaar, zo wordt verwacht. De Duitse Kamer van Koophandel meldt in het hele land al een tekort van 400.000 opgeleide vakkrachten.
Frank-Peter Arndt geeft dan ook toe dat de aangepaste productielijn “pure noodzaak” is, “gezien het nijpende tekort aan geschoolde technici en de daling van het geboortecijfer.”
Dingolfing in cijfers
Grootte fabriek ca. 2,45 miljoen m2, de grootste BMW-fabriek ter wereld
Locatie ca. 100 km noordoost van München
Aantal werknemers 18.600
Productie per jaar >270.000 auto’s, ongeveer een kwart van de BMW-productie in Duitsland.
Modellen BMW 5 Limousine, Touring en Gran Turismo, BMW 6 Coupé en Cabrio, BMW 7, Rolls Royce Phantom
Geschiedenis De midsize autofabriek Hans Glas GmbH, onder meer verantwoordelijk voor de Goggomobil, werd in 1967 door BMW overgenomen en later uitgebouwd.
En nu ook in groen
Met de nieuwe montagehal wil de Bayerische Motoren Werke zich niet alleen van zijn meest sociaal verantwoorde kant laten zien, ook aan het milieu is gedacht. Het gebouw van zo’n 6.500 m2 is volledig geïsoleerd, ligt vol met zonnepanelen en verbruikt 25 procent minder energie. Bovendien wordt het regenwater naar het grondwater geleid.
Leeftijdsbewust beleid is hier voorbij
in Nederland gaf het ministerie van SZW de afgelopen jaren ook zo’n 400 subsidies aan bedrijven die, net als BMW, leeftijdsbewust personeelsbeleid wilden ontwikkelen. Sinds juni vorig jaar is die subsidieregeling ten einde, al is er wel een boek gemaakt, met alle praktijkverhalen erin, getiteld Een schatkist vol ervaring. Ook is er een toolbox met tips hoe ouderen aan het werk te houden.
Boek en toolbox zijn gratis te downloaden via mt.nl/50plus
> Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online