Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe 247TailorSteel transformeerde van metaalbedrijf naar softwareontwikkelaar

'Smart industry' in de praktijk: klanten van metaalbedrijf 247TailorSteel leveren zelf online hun ontwerp aan.

Je bedrijf op een radicale manier opnieuw uitvinden: 247TailorSteel deed het. En met succes: 8 jaar na de oprichting is het staalbedrijf een van de voorlopers op het gebied van Smart Industry. Lasersnijden is binnen de metaalverwerkende industrie een geijkte methode om materialen als staal, koper, messing en aluminium met een zeer geconcentreerde lichtbundel snel en nauwkeurig op maat te maken. Het is ook de 'core business' van 247TailorSteel, dat in Varsseveld de meest geavanceerde lasers tot zijn beschikking heeft. Metaalbedrijven kunnen hier terecht voor perfect op maat gesneden buizen en platen.

Persoonlijke assistent

Bijzonder in het geval van 247TailorSteel is vooral het geautomatiseerde proces, aldus ceo Carel van Sorgen. Hij vernoemde de drijvende kracht achter deze vergaande automatisering naar zijn oudste dochter: Sophia. ‘Deze door onszelf ontwikkelde software, voluit Sophisticated Intelligent Analyzer geheten, heeft het onze klanten een stuk gemakkelijker gemaakt.’

Methodisch te werk

Van Sorgen is al ruim 35 jaar actief in de plaatstaalbewerkende industrie. Bij de oprichting van 247TailorSteel in 2007 ging hij heel methodisch te werk. ‘We stelden onszelf de vraag: hoe kunnen we onze beoogde klanten nou écht helpen? We constateerden dat klanten vaak erg veel tijd kwijt waren met een relatief eenvoudige bestelling. Er was sprake van veel communicatie, veel mailverkeer over en weer, en offertes die soms lang op zich lieten wachten. Nadat we alle processen hadden geanalyseerd, kwamen we tot de conclusie dat vooral dáár winst te behalen viel. Dat leidde uiteindelijk tot Sophia.’

Webportal Sophia

Sophia is een persoonlijke assistent, een webbased portal die bedrijven in staat stelt om 24 uur per dag, 7 dagen per week zaken met 247TailorSteel te doen. ‘Was een bedrijf vroeger soms wel een hele dag kwijt aan het maken van berekeningen en het bestellen en laten maken van een staalplaat, nu regelen ze dat bij ons gemakkelijk online. De software analyseert en berekent de vaak complexe productsamenstellingen. Dat levert een enorme tijdswinst op: waar bedrijven daar voorheen een dag of zelfs langer voor nodig hadden, is dat nu een kwestie van minuten geworden. Eén muisklik is voldoende om het gehele productieproces in onze fabrieken aan te sturen, zonder dat er ook maar één medewerker aan te pas komt. Bovendien is Sophia 24/7 realtime verbonden aan de markten, zodat klanten altijd verzekerd zijn van de laagste prijs.’

Kostte een vermogen

Het kostte 'een vermogen' om dit ‘gecontroleerde proces’ te ontwerpen, bouwen en onderhouden, benadrukt Van Sorgen. ‘Maar uiteindelijk heeft het ons veel opgeleverd: lagere kosten, significant kortere doorlooptijden en daardoor betere marktkansen.’

'Disruptive innovation'

247TailorSteel bestaat nu 8 jaar. Anno 2015 heeft het bedrijf 120 medewerkers in dienst, die werken vanuit meerdere vestigingen in binnen – en buitenland. Dat het bedrijf zo heeft kunnen groeien, is – in de woorden van Van Sorgen – te danken aan 'disruptive innovation'. ‘Wij hebben vanaf het begin bewust de radicale keuze gemaakt om het hele proces opnieuw te bekijken en onszelf opnieuw uit te vinden. Dat heeft geleid tot de huidige werkwijze, waarbij software een groot deel van het werk doet en we bijvoorbeeld ook geen front- en backoffice meer hebben. Hadden we geen disruptieve innovatie toegepast, dan waren er tientallen mensen meer nodig geweest om het hele proces in goede banen te leiden'.

Hadden we geen disruptieve innovatie toegepast, dan waren er tientallen mensen meer nodig geweest om het hele proces in goede banen te leiden'

Automatisering

Van Sorgen ziet vooral de kánsen die Smart Industry te bieden heeft. Hij zegt: ‘Dankzij automatisering hebben wij ons proces zó efficiënt weten in te richten, dat we goedkoper én beter werken dan bijvoorbeeld China en landen in Oost-Europa. Hetzelfde geldt voor onze klanten: doordat zij sneller en efficiënter kunnen werken, zijn ze competitiever geworden ten opzichte van het buitenland. Daarmee hebben we directe en indirecte werkgelegenheid die eerder wegvloeide naar het buitenland, terug weten te halen.’

Behoefte aan handjes

Hij voegt toe: 'Dankzij de automatisering is er weer meer behoefte aan ‘handjes’, aan mensen die iets toevoegen aan het productieproces. Dingen waar machines beter in zijn – zware dingen tillen, repeterende werkzaamheden uitvoeren – vinden geautomatiseerd plaats. Maar bij uitstek menselijke bezigheden als procesbewaking en kwaliteitscontrole worden gedaan door onze medewerkers.’

Bloemenbeurs

Van Sorgen vertelt hoe hij, om inspiratie voor een efficiëntere bedrijfsvoering op te doen, regelmatig beurzen in andere branches bezoekt. Een bezoek aan een bloemenbeurs? De onorthodoxe ceo schrikt er niet voor terug. ‘Het vergt een heel logistiek proces om een bloem vanuit Afrika onbeschadigd bij jou thuis in een vaas te krijgen. Natuurlijk heb ik op het eerste gezicht niets te zoeken op zo’n beurs, maar vaak doe je juist op zo’n onverwachte plek interessante ideeën op voor je eigen business.’ Het tekent Van Sorgen, die graag out-of-the-box denkt. Binnen de metaalbranche ziet Van Sorgen nog geen concurrenten die op dezelfde manier bezig zijn met innovatie op het gebied van automatisering en Smart Industry. ‘En dat is jammer, want zo kunnen we onszelf niet vergelijken. Mijn oproep aan collega-ondernemers zou dan ook zijn: ga vooral aan de slag. En houd ons op die manier scherp.’

Profiel 247TailorSteel

Uit materialen als staal, koper, messing en aluminium maakt 247TailorSteel lasergesneden platen en buizen. Dankzij uitgekiende software en een geavanceerd machinepark heeft de staalbewerker uit Varsseveld zijn productieproces in hoge mate geautomatiseerd.

Opgericht in: 2007
Credo: Tailored metal parts for everyone
Positie Maakindustrie100: geen, Carel van Sorgen is wel Gamechanger 2013
Aantal werknemers: 125
Omzet: 30 miljoen euro (2014)
Gemiddelde groei (2009-2014): 25-30%
Tip van de ceo: 'Durf jezelf opnieuw uit te vinden door middel van ‘disruptive innovation’.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe maakt u het?

De Nederlandse maakindustrie is de motor van de economie. Maar wat maakt de maakbedrijven zo goed dat ze wereldwijd gewild zijn? MT ging op onderzoek uit en vond 5 gedeelde succesfactoren. In het boekje ‘Hoe maakt u het?’ beschrijven we de kansen, uitdagingen en risico’s voor de maakindustrie. Vijf maakbedrijven vertellen hoe zij kansen hebben verzilverd of omgaan met de risico’s.