Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘De toekomst van de maakindustrie ligt in de Smart Industry’

Onlangs was Isah Business Software nog mee op de Nederlandse economische missie naar Zuid-Afrika. Ze keerden tevreden huiswaarts want hadden twee overeenkomsten ondertekend met als doel de stimulering van de Zuid-Afrikaanse maakindustrie en het realiseren van economische groei. 

Het past perfect binnen het door Isah geïnitieerde wereldwijde programma MAP (Manufacturing Accelerator Program) waarmee het softwarebedrijf probeert om maakbedrijven wereldwijd te helpen om hun productiviteit en winstgevendheid te vergroten, hun innovatiecapaciteit te vergroten en daarmee een betere concurrentiepositie in te nemen. Isah Partner Group Director, Peter van Harten is een van de initiators van MAP.

Het werkt het beste als iedereen z’n zaken op orde heeft

‘Het idee achter MAP,’ zegt Van Harten, ‘is dat steeds meer landen door dezelfde ontwikkeling heengaan waar we in Nederland al grotendeels uit zijn. Vroeger was er in Nederland veel meer maakindustrie. Maar veel industrie is uit Nederland verdwenen omdat het niet meer rendabel leek. We hebben uitgewerkt hoe we dat kunnen oplossen, namelijk door onder meer meer te gaan samenwerken binnen de keten. Als iedereen alles op orde heeft, werkt het tenslotte het beste. De problemen van een toeleverancier zijn dus ook jouw problemen.’

Veel onnodig dubbel werk

En hoewel de Nederlandse maakindustrie een heel eind is, vallen hier nog genoeg slagen te slaan. Smart industry staat hoog op de agenda. Isah Business Software geeft dan ook als Smart Industry Ambassadeur sessies waarin ze uitlegt hoe bedrijven Smart Industry proof gemaakt kunnen worden. Van Harten: ‘We werken bijvoorbeeld samen met TNO en enkele toonaangevende maakbedrijven in een van de Smart Industry Fieldlabs, De Digitale Fabriek, om te kijken hoe we de keten nog verder kunnen stroomlijnen. Zo wordt gemiddeld dezelfde informatie zeker 20 keer opnieuw vastgelegd in een keten. Wat leidt tot fouten en inefficiency. TNO becijferde dat al snel 20% besparingspotentieel te halen is. Wil je een verandering in bijvoorbeeld het ontwerp van een product doorvoeren dan kan het wel twee weken duren voordat het in de hele keten is bijgestuurd. Dat moet dus beter kunnen en daar werken we aan met de Smart Industry.

Hecht team met weinig verloop

Isah Business Software werd in 1987 opgezet door CEO Paul van Abeelen die een softwaresysteem ontwikkelde dat speciaal bedoeld was voor de maakindustrie. Er werken inmiddels ruim zeventig mensen. Daarnaast is er nog een extern development team in Roemenië. Van Harten: ‘We hebben weinig verloop waardoor het een hecht team is en er veel kennis in het bedrijf blijft.’ 

Onze klanten groeiden met ons mee

De omzet bedraagt zo’n twintig miljoen euro, waarbij vijf à zes miljoen terug gaat in het bedrijf. Isah is sterk groeiende en verwacht vooral internationaal een sterke groei. Hoewel Isah aardig aan de weg timmert in het buitenland komt nu nog zeventig procent van de inkomsten uit Nederland. ‘Het leuke is,’ zegt Van Harten, ‘dat veel van onze klanten al met Isah samenwerken sinds het begin. We zijn samen met grote maakindustriebedrijven zoals Ploeger, IHC en Bronkhorst die klein startten meegegroeid, ook internationaal. Het is een wisselwerking ’

Dynamisch en intensief proces

Mocht IHC een nieuwe Hydrohammer ontwikkelen dan denkt Isah met zijn software mee. ‘Bij de ontwikkeling van een nieuw product,’ zegt Van Harten, ‘is er veel dynamiek aan de voorkant, maar niet altijd een goed idee hoe het gaat verlopen aan de achterkant. De meeste van onze klanten opereren in nichemarkten met unieke producten die vaak klant specifiek ontwikkeld worden. Het is een dynamisch en intensief proces waarbij het zaak is om de productie en het project vast in de grip te houden. Onze software is speciaal voor dit soort bedrijven ontwikkeld. Want je weet nog niet precies wat het wordt, en of alle onderdelen wel op tijd geleverd kunnen worden en of je wel genoeg mensen hebt, enzovoorts. Er zijn nu eenmaal heel veel varianten mogelijk en wij helpen onze klanten om hierin de juiste beslissingen te kunnen nemen. 

Slimme koffiemachines

Of kijk naar een klant van ons die de Noord-Amerikaanse markt wil veranderen met een andere koffiecultuur. Samen met ons denkt hij na over hoe hij de informatie uit zijn koffiemachines kan inzetten om het onderhoudsproces optimaal aan te sturen. Op een zodanige manier dat de onderhoudskosten dalen, voorspelbaar worden en de klanttevredenheid toeneemt. Dat zijn thema’s waar Isah met haar klanten over nadenkt. Met dergelijke data kun je tenslotte een hoop geld besparen.’

2,5 miljoen Zuid-Afrikaanse banen

Op de plannen die op stapel staan in Zuid-Afrika kan Van Harten zich zeer verheugen. De komende jaren investeert Zuid-Afrika miljarden in 19 projecten om banengroei te realiseren. Isah gaat met hun software bedrijven ondersteunen bij het herinrichten van de bedrijfsprocessen. Van de twee overeenkomsten die werden gesloten tijdens de handelsmissie was de eerste tussen ISDA (Industrialisation Supplier Development Association), MAP Worldwide en MAP South Africa. MAP wordt daarbij in principe de preferred solution voor de hervorming van toeleveringsbedrijven van de grootste staatsbedrijven in Zuid-Afrika. Daarnaast werd ook een overeenkomst gesloten tussen MAP, ISDA en Transnet. Transnet is in Zuid-Afrika en in diverse andere landen in Afrika verantwoordelijk voor nationale en internationale logistiek en gaat investeren in de verbetering van de infrastructuur. De voorgenomen overheidsprojecten leveren naar verwachting 2,5 miljoen directe banen op.

Behouden van de koppositie

‘Kijk,’ zegt Van Harten, ‘we kunnen ze natuurlijk ook een pakket aanbieden en elk jaar een factuur sturen. Maar door maakbedrijven te laten proeven aan de smart industry en hen te inspireren versneld de ommezwaai te maken, zal een land als Zuid-Afrika ook op de lange termijn kunnen rekenen op meer werkgelegenheid. En het daarbij behorende behoud van manufacturing.’ Want de toekomst van de maakindustrie, zo denkt Isah, ligt zonder meer in de smart industry. Op die manier kunnen Nederlandse maakbedrijven hun koppositie behouden.
 
 
Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.