Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘We dringen steeds dieper door in de keten van onze klant’

Deze ‘opgelost door Centraal Beheer’ is gepubliceerd in MT 7 2018, de Made-in-NL-editie.

Profileerde het in 1874 opgerichte Meilink zich aanvankelijk als houtzagerij en kistenmakerij, tegenwoordig is het familiebedrijf uit Borculo (dat in de familie Rikken zijn derde eigenaar kent) marktleider op het vlak van industriële verpakkingen. De focus ligt daarbij op maakbedrijven die exporteren naar landen buiten Europa, schetst directeur Peter Rikken.

‘Vanuit die positie als toeleverancier zijn we erg afhankelijk van de sectoren waarin onze klanten actief zijn. De crisisjaren gingen dan ook niet ongemerkt aan ons voorbij; vooral de malaise in de hightech- en de chipindustrie zagen wij direct terug in onze eigen omzet. Andere sectoren, zoals de voedselverwerkende industrie en de olie- en gassector, werden toen minder hard geraakt.’

Klantenbinding

De crisisjaren hebben Meilink wel gesterkt in het streven naar een zo groot mogelijke spreiding van het portfolio, schetst Rikken. ‘We proberen zoveel mogelijk sectoren te bedienen. Dienstverlening is een ander belangrijk speerpunt. Om de klantenbinding te vergroten en te komen tot een zo breed mogelijke basis, proberen we steeds dieper door te dringen in de keten van onze klanten.’

‘Dat doen we door méér te doen dan alleen het leveren van een hoogwaardige verpakking. Een voorbeeld? Een van onze klanten, Aircrete uit Oldenzaal, bouwt wereldwijd turnkey gasbetonfabrieken. Voor een eindklant in Australië kwam dit neer op het verschepen van zo’n 150 zeecontainers met apparatuur en onderdelen; een complexe logistieke operatie, met alles wat daar aan importvergunningen en planning bij komt kijken.’

‘Complicatie was het feit dat de door de rederij toegestane laad- en lostijd van maximaal 4 uur veel te weinig was; de opbouw van een fabriek kan namelijk weken duren. Wij bedachten daarom, samen met de klant, een constructie waarbij wij de zeecontainers in Nederland kochten en vervolgens weer verkochten in Australië. Groot voordeel was dat we veel flexibeler werden in onze planning. Bovendien vielen daardoor de kosten mee; onze klant hoefde alleen maar de afschrijving op de containers door te belasten aan zijn afnemer.’

Risico’s afdekken

Het is volgens Rikken een mooi voorbeeld van hoe Meilink meedenkt met zijn klanten en daarmee de wederzijdse relatie versterkt. ‘Ook namen we recent een belang in het Eindhovense ingenieursbureau IPS Technology, dat gespecialiseerd is in het ontwerpen van verpakkingen voor de hightech- en halfgeleiderindustrie. Dankzij deze verdere specialisatie kunnen we klanten in die sectoren nóg beter van dienst zijn.’

De kosten voor een hoogwaardige transportverpakking maken vaak maar een klein deel uit van de totale ordersom, schetst Rikken. ‘Een goede verpakking kan enorm veel leed voorkomen. Elke keer dat er iets misgaat tijdens een transport, kan dat leiden tot flinke reputatieschade. Bovendien ontstaat er vaak een juridisch steekspel over de vraag wie nu precies waarvoor verantwoordelijk is tijdens het transport.’ Bij het afdekken van transportrisico’s speelt Meilinks huisverzekeraar Centraal Beheer een belangrijke rol.

‘Contracten die we afsluiten, zeker die met onze grotere klanten, bespreken we vooraf uitgebreid met Centraal Beheer. Door hier aan de voorkant van het proces in te investeren, weten alle partijen vooraf waar ze aan toe zijn – en dat is wel zo prettig voor álle betrokkenen. Natuurlijk, ook wij werken niet altijd foutloos. Maar net zo vaak ligt de verantwoordelijkheid voor schade bij een andere ketenpartner; bijvoorbeeld als er iets mis is gegaan tijdens het laden en lossen. Het is prettig dat je in zo’n geval kunt vertrouwen op een goed afgedekt contract én op de expertise van de schadeadviseur.’

Bewustwording

Centraal Beheer verzorgde recent ook (samen met de jurist van Meilink) een serie workshops op de vijf productielocaties van het verpakkingsbedrijf. ‘Doel van die reeks was vooral om onze medewerkers bewust te maken van de risico’s van onduidelijke afspraken. Soms is de neiging groot om eisen van de klant in te willigen, zeker als je op locatie bij de klant aan het werk bent. Prima vanuit de servicegedachte, maar vanuit juridisch oogpunt is het vaak beter om even op de rem te gaan staan en zaken op een hoger niveau af te stemmen.’

Rikkens herhaalde adviezen voor andere bedrijven die een grote afhankelijkheid kennen: spreid je portfolio, zorg voor stabiliteit door risico’s goed af te dekken, en verdiep de band met je klant. ‘Op die manier kunnen we voor onze klanten veel meer zijn dan een leverancier, namelijk een volwaardige projectpartner. En vergroten we de kans op een blijvende relatie, óók als het een keer wat minder gaat.’