Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo innoveer je duurzaam zonder jezelf uit de markt te prijzen

Rond de jaarwisseling werd Coldenhove Papier (nr. 86 in maakindustrie 100) overvallen door het instorten van de ‘klassieke’ papiermarkt. Het was een wake-up call die de noodzaak van voortdurende innovatie nog eens onderstreepte, vertelt Jeroen Alkemade. Hij staat sinds 2012 aan het roer van de papierfabriek. Van een ambachtelijk bedrijf heeft Coldenhove Papier zichzelf opnieuw moeten uitvinden als een moderne, vernieuwende papierfabriek, die de concurrentie altijd net voor is. Hoe hebben ze dat aangepakt?

Stoppen met gekleurde producten

‘Door dalende omzetten hebben we deze historische stap gezet’

‘Anno 2016 is innovatie een belangrijke pijler onder onze strategie’, vertelt Alkemade. ‘De R&D-afdeling van 6 man sterk is voortdurend bezig met het ontwikkelen van nieuwe toepassingen. Een deel van onze omzet stoelt nog altijd op traditionele papiersoorten, maar andere productgroepen worden steeds belangrijker. In februari 2016 hebben we bijvoorbeeld besloten te stoppen met alle gekleurde producten. Dalende omzetten, negatieve marges en de noodzaak voor een schone machine voor nieuwe producten hebben ons gedwongen deze historische stap te zetten.’

Duurzaam textiel bedrukken

Tegelijkertijd worden nieuwe producten ontwikkeld, zoals Blisterpaper: ‘Een gecoate papiersoort die onder meer wordt gebruikt door de farmaceutische industrie voor medicijnverpakkingen als alternatief voor aluminium. Ander voorbeeld is de door ons in 1998 ontwikkelde en gepatenteerde techniek om textiel digitaal te bedrukken door middel van papier. Dankzij deze techniek kunnen kleding, banieren en zelfs meubels worden bedrukt, zonder dat daar – zoals het geval is bij traditionele bedrukkingstechnieken – allerhande chemicaliën voor nodig zijn.’

Duurzaamheid nastreven

‘Ons streven is onze fabriek naadloos in te passen in de omgeving’

Daarmee past deze technologie goed bij Coldenhove Papier, dat in alles wat het doet duurzaamheid nastreeft. Alkemade schetst hoe het bedrijf nog altijd op dezelfde plek actief is als in de begindagen, midden in de bossen waarvan het ooit zelf de eerste bomen plantte. ‘Ons streven is om onze fabriek naadloos in te passen in de omgeving, ook als we de komende jaren verder uitbreiden. Daarom maken we actief werk van geluidsisolatie en willen we – in samenwerking met het nabij gelegen recreatiepark van Landal – wandelpaden aanleggen. Ook letten we op energiebesparing: de zonnecellen op ons dak genereren jaarlijks ruim 120.000km milieuvriendelijke energie voor ons wagenpark dat hoofdzakelijk bestaat uit hybride auto’s.’

Restwarmte voor de omgeving

‘Verder zijn we – samen met twee andere papierfabrieken uit de omgeving – aandeelhouder van Industriewater Eerbeek, een waterzuiveringsinstallatie die jaarlijks zo’n 4 miljoen kubieke meter afvalwater omzet in onder andere 5 miljoen m3 biogas en gezuiverd water dat weer teruggaat naar één van de papierfabrieken. Restwarmte leveren we al zo’n 40 jaar aan het buitenzwembad hier in Eerbeek en we kijken nu naar de mogelijkheid om restwarmte te leveren aan Landal voor de voorverwarming van hun gebouwen en zwembad. Tegelijkertijd wordt het energieverbruik van het machinepark voortdurend gemonitord en waar mogelijk verder omlaag gebracht.’

Behoorlijke uitdaging

‘Klanten willen een duurzaam alternatief dat niet duurder wordt’

Uiteraard speelt duurzaamheid ook bij de ontwikkeling van nieuwe producten een rol, schetst Alkemade. ‘Waar de meeste papierbedrijven kiezen voor ‘groter, sneller en goedkoper’, kiezen wij voor specialistisch maatwerk waarbij duurzaamheid altijd een belangrijke overweging is. Dat is nog een behoorlijke uitdaging: klanten willen best een duurzaam alternatief, maar dat moet dan vooral niet duurder worden. Ténzij duurzaamheid gepaard gaat met aantrekkelijke features, zoals betere barrière-eigenschappen. We zoeken voortdurend naar de juiste balans.’

Ontwikkeltrajecten met klanten

Steeds vaker trekt Coldenhove Papier in ontwikkeltrajecten op met klanten en partnerbedrijven, vervolgt Alkemade. ‘Innovatie gaat nu eenmaal gepaard met bepaalde risico’s, en zeker de wat kleinere partnerbedrijven zijn vaak bereid om daarin samen op te trekken. Momenteel hebben we zo’n 6 ontwikkeltrajecten lopen. Geloof omzetten in vertrouwen en zekerheid, dat is waar het uiteindelijk om draait.’

Langetermijnstrategie

‘Het ultieme doel? Nóg minimaal 350 jaar op deze plek papier maken’

Een voordeel is volgens Alkemade dat Coldenhove Papier een familiebedrijf is. ‘Wij hebben als familiebedrijf een veel langere horizon dan op de korte termijn gefocuste, op Angelsaksische leest geschoeide ondernemingen. Wij kunnen in relatieve rust nadenken over waar we over een aantal jaren willen staan. Dat vergt misschien meer denkwerk, maar het verschaft ons ook een stabiele basis. Het ultieme doel? Nóg minimaal 350 jaar op deze plek papier maken, met respect voor onze omgeving. Ook dát is duurzaamheid.’

 

cover-boekje-2016Deze verkorte versie komt uit het boekje ‘Volop innovatie in de maak‘. Vraag het gratis boekje vandaag nog aan.

 

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.

Lees ook:

Bewaren

Bewaren