Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Nedap gaat voor de homerun, en niet voor de honkslag

Alles of niets. Dat is de strategie van Nedap. Ceo Ruben Wegman wist het bedrijf in 6 jaar om te turnen van typische maakindustrie tot marktgerichte ontwikkelaar.

Nedap (kort voor de Nederlandsche Apparatenfabriek) is een oudgediende in de Nederlandse maakindustrie. Sinds 1929 maakt het beursgenoteerde bedrijf uit Groenlo een keur aan technologie, waarvan de stemcomputer een van de bekendste voorbeelden is.

Maar tijden veranderen. 'De Nederlandsche Apparatenfabriek' bestaat al lang niet meer in de letterlijke zin van het woord. Hoewel er nog steeds geproduceerd wordt, onderscheidt Nedap zich inmiddels vooral op softwareservices bij haar producten. Waar ooit de lopende band de dienst uitmaakte, is in het huidige Nedap-gebouw vrijwel geen stofjas meer te bekennen.

Groot in identificatietechniek

Naar eigen zeggen maakt Nedap ‘technologie die ertoe doet’. Denk: identificatietechniek voor beveiligingssystemen en voor het op afstand herkennen van auto’s, kledinglabels of vee. Of: beveiligingspoortjes voor retailketens en oplossingen voor duurzame energie en verlichting. Met een omzet van 177,2 miljoen euro staat het Gelderse bedrijf dit jaar op plaats 22 van de Maakindustrie100.

Toch kon de nu 48-jarige ceo Ruben Wegman bij zijn aantreden in 2009 meteen aan de bak met een grote reorganisatie. Om Nedap toekomstbestendig te maken, zette hij een koers in die sterker op de markt gericht is. ‘We willen markten in beweging brengen’, is nu een van zijn vaste oneliners.

Voor de special over de Nederlandse maakindustrie interviewde MT de Nedap-ceo op het hoofdkantoor in Groenlo.

Is Nedap nog wel een maakbedrijf?

‘Dat is een vraag die ook wij proberen te beantwoorden. Is het ons doel een maakbedrijf te zijn? Tegenwoordig kan iedereen elektronica in elkaar zetten, dus hebben we van de kern van ons bedrijf afscheid genomen. Kill your darlings. Zo zijn we gestopt met besturingsconstructies voor autofabrikanten. Dat is geen winning proposition meer. In plaats daarvan zijn er knappe koppen bezig met technologische oplossingen waar wél een goede markt voor is.'

We denken nu veel abstracter dan ‘wij maken goede apparaten’ – het kan dus ook software zijn. Ons doel is schaalbare proposities te ontwikkelen – dus oplossingen die relatief eenvoudig op grote schaal kunnen worden ingezet. Daarbij zijn we sterk gaan letten op wat de markt vraagt. Het is best makkelijk om voorop te lopen, maar niet relevant als je de verkeerde kant uitloopt.’

Die omslag van maken naar ontwikkelen, wat ging daaraan vooraf?

‘Intellectuele arbeid is steeds belangrijker geworden. Al in het begin van de jaren 70 namen we de eerste ontwikkelaars aan. Na hun eerste dag meldde een fabriekswerker in stofjas zich bij de directie. Nedap gaat failliet, zei hij. Wij betalen mensen die de hele dag alleen maar achter een bureau zitten te lezen.’

Wegman lacht. ‘In die tijd kon je aan het vuil op je handen zien of er waarde was toegevoegd. Dat is nu heel anders. Wij hebben nu software-architecten in dienst die dingen doen die 100 anderen niet kunnen. Dat maakt ook dat de medewerkers onze belangrijkste stakeholders zijn, boven aandeelhouders en klanten. De medewerkers voegen waarde toe en maken daarom het verschil.

Daarnaast heeft internet zowel onze afzetmarkt als de concurrentie mondiaal gemaakt. Waar vroeger meerdere bedrijven geld verdienden in verschillende landen, verdient er nu nog maar één. Zo maken we al jarenlang anti-diefstalpoortjes voor H&M. Eerst alleen in Nederland, tegenwoordig wereldwijd. The winner takes it all. De technologie volgt zichzelf ook steeds sneller op. Als je anno 2015 een technologische afslag mist, ben je de sjaak.’

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie.

Lees ook:

De huidige printeditie van Management Team heeft 'de maakindustrie' als thema. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.