Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nedap gaat de productie uitbesteden én vreest voor een tekort aan talent

Koeien die worden uitgerust met sensoren, zodat het achterliggende systeem feilloos kan voorspellen wanneer de dieren ziek dreigen te worden. Toekomstmuziek? Geenszins: de ‘Internet Connected Cows’, zoals ze liefkozend worden genoemd, zijn een van de vindingen van Nedap uit Groenlo. Het bedrijf, in 1929 opgericht als de Nederlandse Apparatenfabriek, is al 88 jaar de trotse fabrikant van slimme ‘technologie die ertoe doet’.

En dat is slechts één voorbeeld uit het veelzijdige assortiment. Directeur Ruben Wegman: ‘Door hoogwaardige technologische kennis te combineren met diepgaande marktkennis creëren we oplossingen voor de uitdagingen van vandaag en morgen. Complexe technologie vertalen wij in systemen die zo eenvoudig mogelijk in het dagelijks gebruik zijn, ook voor mensen die niet technisch onderlegd zijn. Of het nu gaat om de kassamedewerker, de zorgverlener of de varkensboer: iedereen moet met onze oplossingen uit de voeten kunnen.’

Lowlands

Om die ambitie waar te kunnen maken, zijn de juiste mensen nodig. Bij de beursgenoteerde onderneming uit de Achterhoek werken anno 2017 zo’n 780 medewerkers. Het vinden van goed technisch talent is de grootste uitdaging, schetst Wegman. ‘Het verschil tussen goede en briljante mensen wordt alleen maar groter. Dat maakt het voor een door en door technologisch bedrijf als het onze des te belangrijker het juiste talent aan te trekken.’

‘De afgelopen jaren hebben we dan ook vol ingezet op werving. Zo hebben we ons als sponsor verbonden aan Lowlands – wat veel heeft gedaan voor onze naamsbekendheid – en treden we op als hoofdsponsor van de Bedrijvendagen van de Universiteit Twente.’
‘Verder hebben we de Nedap University in het leven geroepen: een eigen post-masteropleiding voor afgestudeerden in richtingen als Wiskunde, Biomedische wetenschappen of Technische geneeskunde. Ze krijgen direct een baan, we brengen ze de juiste softwareskills bij en we stomen ze klaar voor een carrière bij Nedap.’

Waardecreatie

De toegevoegde waarde per medewerker is voor Nedap een belangrijke KPI, vervolgt Wegman. ‘Dat is voor ons het teken dat we de juiste dingen doen met de juiste mensen. Het geld dat we verdienen, kunnen we vervolgens weer investeren in werving, opleidingen en trainingen.’
‘Op die manier versterkt het proces van waardecreatie zichzelf. Simpel gezegd: we willen niet alleen de beste mensen aantrekken, we willen met deze mensen ook gave dingen doen waarmee we impact hebben. Zo creëren we duurzame waarde voor onze klanten en voor onszelf.’

De focus op het aantrekken van talent koppelt Nedap aan een inkrimping van het portfolio. ‘We willen ons assortiment de komende tijd terugbrengen van meer dan duizend tot minder dan vierhonderd producten. Maar dat zijn dan ook precies de producten waarmee we écht het verschil in een markt maken.’

Groeiende werkgelegenheid

Een andere strategische keuze is de beslissing om de productie voor het einde van het jaar volledig onder te brengen bij externe partners. Wegman: ‘We produceren nu nog zelf, maar voor het einde van dit jaar vindt de productie volledig plaats bij gespecialiseerde partners in Nederland, Duitsland en Oost-Europa.’

De werkgelegenheid in Groenlo zal desondanks alleen maar toenemen, voorspelt Wegman. ‘Hoogwaardig werk voor universitair geschoolde mensen die slimme technologie ontwikkelen én onderhouden: ook de komende jaren blijven we werk maken van waardecreatie.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.

Lees ook: