Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Hydratec van ‘wilde’ overnames overstapt op autonome groei

Met een groeiende wereldbevolking en toenemende vergrijzing ziet Hydratec de toekomst zonnig in. Hoe komt dat?

Bart Aangenendt
Nederland, Tilburg, 13 april 2017. Bart Aangenendt, CEO, Hydratec Foto: Marcel Bakker Foto: Marcel Bakker

Wie alle wisselingen binnen Hydratec Industries (nr.34 in de Maakindustrie 100) van de afgelopen 20 jaar bekijkt, zou bijna denken dat de industriële holdingmaatschappij uit Amersfoort plezier beleeft aan het aan- en verkopen van bedrijven in uiteenlopende branches. Zeker tussen 2009 en 2015 veranderde er inderdaad veel, erkent ceo Bart Aangenendt. ‘Inmiddels zijn we specialist op twee gebieden: industriële systemen voor de agri- & foodsector en plastic components.’

Datakoppelingen belangrijkste ontwikkeling

Binnen die eerste tak van sport heeft Hydratec (totale omzet in 2016: 162 miljoen euro) twee zelfstandig opererende werkmaatschappijen: Lan Handling Technologies en Pas Reform Hatchery Technologies. Aangenendt: ‘Het eerste is gespecialiseerd in het ontwerp, de constructie en installatie van handlingsystemen voor onder meer de voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie, en Pas Reform is wereldwijd een van de grootste producenten van kuikenbroedsystemen. De belangrijkste ontwikkeling in deze branche is het toenemende gebruik van datakoppelingen; die stellen ons in staat om op afstand mee te kijken met onze internationale klanten – 95 procent van onze omzet komt uit het buitenland – en voorstellen te doen voor optimalisatie van de productielijn.’

Werkmaatschappijen

‘De groeiende wereldbevolking leidt tot een groeiende vraag naar voedsel’

Ook binnen de markt voor plastic components beschikt Hydratec over twee gespecialiseerde werkmaatschappijen: Helvoet, een wereldwijde toeleverancier van rubberen en kunststof precisiecomponenten, en Timmerije, ontwerper en producent van grotere hoogwaardige kunststofproducten. ‘De klanten van Helvoet bevinden zich voornamelijk in de automotive-industrie en in de medische sector. Aan die laatste leveren we bijvoorbeeld injectiespuiten, medische hulpmiddelen en medicijnverpakkingen.’

Groeiende markten

De vooruitzichten voor de markten waarop Hydratec zich richt – agri & food, automotive en health tech – zijn goed, benadrukt Aangenendt. ‘De groeiende wereldbevolking leidt in de eerste plaats tot een groeiende vraag naar voedsel. Bovendien groeit in landen als China en India de middenklasse enorm, wat de vraag naar auto’s opstuwt. En verder zie je dat door de wereldwijde vergrijzing de vraag naar medische apparatuur toeneemt. Zo zal de markt voor remote diagnostics, waarbij patiënten thuis zelf bepaalde waarden kunnen meten en de data ter controle kunnen doorsturen, de komende jaren enorm groeien.’

Duurzaam produceren

‘We verkiezen tegenwoordig autonome groei boven ‘wilde’ overnames’

Daarnaast speelt in zowel de agri- & foodbranche als de auto-industrie duurzaamheid een steeds grotere rol. Aangenendt: ‘Consumenten zijn zich steeds bewuster van de grote CO2-footprint van varkens- en vooral rundvlees. Kippenvlees is in dat opzicht een duurzamer alternatief. Voor ons, als grote speler in de pluimveesector, is dat uiteraard een voordeel.’ In de automotive-industrie is gewichtsverlaging een actueel issue, vervolgt Aangenendt. ‘Moderne auto’s moeten comfortabel én duurzaam zijn. Metalen componenten worden daarbij steeds vaker vervangen door veel lichtere plastics.’

Vacatures snel vervullen

Groei ligt dus in het verschiet. Kan het bedrijf die groei ook op het personele vlak wel bijbenen? Aangenendt voorziet geen grote problemen. ‘Natuurlijk, ook voor ons is het momenteel lastig om mensen te vinden. Maar dankzij samenwerking met onderwijsinstellingen en een intern opleidingsprogramma lukt het ons gelukkig toch om vacatures relatief snel te vervullen.’ Zitten er nog overnames aan te komen? Tegenwoordig verkiest Hydratec autonome groei boven ‘wilde’ overnames, stelt Aangenendt. ‘Over concrete overnameplannen kan ik weinig zeggen, maar als ons een bedrijf wordt aangeboden, kijken we daar altijd serieus naar.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.

Lees ook: