Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het Maakindustrie-100 Event: gelukkig hebben we de foto’s nog…

Foto: Jorn van Eck

Huisman is nu écht voor de allerlaatste keer winnaar van de Maakindustrie-100 van MT.

Dat werd 22 april bekend gemaakt in het pand van Piet Hein Eek in Eindhoven. Huisman was in de eerste twee edities van de Maakindustrie-100 (in 2013 en 2014) ook al de winnaar. Omdat de lijst alleen betrekking heeft op bedrijven die niet meer omzetten dan een half miljard euro, maakte de vertegenwoordiger van Huisman op de uitreiking bekend dat het dit jaar écht de allerlaatste keer is dat ze op nummer 1 staan. ‘Dat biedt de concurrentie dus ook weer wat kansen’, grapte hij.

Een impressie van de rest van het evenement in beelden:

Dagvoorzitter Erik Peekel stond garant voor enkele pittige vragen aan de sprekers, maar toonde zich ook onder de indruk van de kracht van de maakindustrie.

Ewald Smits, creatief directeur van de MT Mediagroep, rekende voor dat de omzet van de maakindustrie-100 tezamen zo’n 11,7 miljard euro is. En dat op een BBP van 602,7 miljard. ‘We hebben hier dus zo’n 2 procent van de Nederlandse economie in de zaal zitten.’

Met 1 miljoen banen en nog eens 1 miljoen bij de toeleveranciers is de maakindustrie ‘welvaartsbepalend’, zei Arnold Stokking, directeur Industrie bij TNO, een van de partners in het evenement. ‘En daarom maken wij er een issue van.’ Hij toonde zich enthousiast pleitbezorger van de zogeheten Smart Industry. Robotisering die niet ten koste gaat van banen, maar juist banen creëert, zegt hij. ‘Het is een campagne die u helpt om slimmer te worden.’

En daar stond hij ineens in de AEX. ‘Good old’ Jan Aalberts, nestor van de Nederlandse maakindustrie, was er best trots op. ‘Zo tussen ASML en Philips in, da’s toch wel aardig. En dan begint onze naam ook nog eens met twee A’s, dus stonden we nog bovenaan ook.’ Management, zei hij, is maar ‘een beetje een frustrerende functie. Je wordt eigenlijk alleen maar geconfronteerd met problemen.’ Maar goed, gaf hij toe, dat vond hij dan ook wel weer leuk. ‘Problemen oplossen doe ik namelijk wel graag.’ Een concrete tip had hij dan weer niet echt. ‘Het leven zou fantastisch zijn als er één succesknop was waar je aan kon draaien’, zei hij.  Maar die knop had hij zelf in elk geval nog steeds niet gevonden, al zijn successen ten spijt…

Hein Stoops, namens MBCF samensteller van de Maakindustrie-100, gaf een boeiend inkijkje in de rol van private equity in de maakindustrie. ‘Een private equity-fonds maakt gemiddeld 9 procent rendement. In de maakindustrie is dat gemiddeld zo’n 12 tot 14 procent. Onze top-100 is dus een heel interessante lijst om in te stappen. De maakindustrie is gewoon hot, ook voor private equity.’

Jalila Essaïdi, die van spinnenzijde een businessmodel maakt, toonde zich een warm pleitbezorger van ‘cross-overs’ tussen disciplines. Als je in je eigen cocon zit kom je nergens, zei ze, maar juist je laten inspireren door andere vakgebieden helpt je verder. Zoals ze zelf doet, door kunst, biotechnologie en business samen te brengen.

Overal ter wereld haalde Annemarie van Gaal marketingprijzen op. ‘Maar de waarheid is’, verklapte ze op het Maakindustrie100-Event, ‘in geen enkel geval kwamen de ideeen van mij of van mijn management. Alle ideeën kwamen direct van mijn klanten vandaan of van de mensen die direct met de klant te maken hebben. Waarom zou ik aan hen twijfelen?’

Voor wie de gesproken teksten nog eens beter tot zich wilde laten doordringen, werd er ter plekke ook een wandverslag gemaakt. Zo werd meteen beeldend waar het over ging. Op de foto hierboven is de naam van de winnaar nog niet ingevuld. Spannend…

Het slot was dan ook voor de prijsuitreiking. En opnieuw werd Huisman dus tot beste maakbedrijf van Nederland gekroond. Nu echt voor de allerlaatste keer, dat dan weer wel…

En dan was er natuurlijk ook nog de traditionele borrel. Er was dan ook genoeg om over te praten. En gezelligheid, daar weten ze in Brabant natuurlijk ook wel raad mee…

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie.

MEER OVER DE MAAKINDUSTRIE:

Dit verhaal komt uit de huidige printeditie van Management Team, die als thema ‘Maakindustrie’ heeft. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.