Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het heldendiner: maakindustrie eert Frits Philips

Bijna 60 man verzamelden zich dinsdag 18 oktober voor het heldendiner, een jaarlijks terugkerend evenement georganiseerd door Made NL, een initiatief van MT. Doel van de avond: netwerken en leren van Frits Philips, een van de grootste industriëlen van de twintigste eeuw.

Locatie: het Philipsmuseum, tevens de locatie van de allereerste gloeilampenfabriek van het concern (1891)

Spreker: Guus Bekooy, officieus biograaf van Frits; Hans de Jong, ceo Philips Benelux en Frits Philips, kleinzoon

Wat leerden we van ‘meneer Frits’: Dat techniek het leven beter kan maken, maar dat mensen minstens even belangrijk zijn voor een bedrijf.

In Nederland zijn we niet goed in ‘helden’. Toch zijn er kennelijk toch nog mensen voor wie we wel warm lopen. Frits Philips (1905 – 2005) is er zeker een. Het heldendiner, een evenement voor mensen uit de maakindustrie in Nederland, was stijf uitverkocht.

toetje

Behalve dat er door de groep ceo’s en cfo’s uit de maakindustrie goed werd gegeten, werd er vooral veel en lang geluisterd.

De eerste spreker was Guus Bekooy, die ruim 40 jaar bij Philips werkte, voornamelijk op de marketing- en communicatieafdeling. Bekooy schreef ruim tien jaar gelden het boek Frits Philips 100, wat gezien kan worden als de Frits Philips’ officieuze biografie. Het boek verscheen destijds ter ere van zijn honderdste verjaardag.

Bekooy schetste een mooi beeld van de man die in de meidagen van 1940 plots aan het roer stond van een enorme onderneming. De rest van de familie, waaronder zijn zwager en voorzitter van de raad van bestuur Frans Otten, was naar Engeland gevlucht. Frits sleepte het concern de oorlog door, inclusief een groot deel van de Joodse medewerkers. Zijn credo destijds: “It’s not who is right, but what is right”

guusNa de oorlog ontpopte Frits zich, eerst als tweede man en vanaf 1961 als bestuursvoorzitter, als een energieke leider en sociaal betrokken man. In Eindhoven ondernam hij veel. Hij was een drijvende kracht achter veel wat in Eindhoven gebeurde, waaronder de bouw van vele woningen. Onder zijn leiding groeide het concern exponentieel en stortte het zich in de ene na de andere markt.

Het nieuwe Philips, vooral hans-de-jong-spreekbeurtgeen Nokia

De volgende spreker, directeur Philips Benelux Hans de Jong, benadrukt het belang van Frits Philips voor het dna bedrijf. De huidige slogan Innovation and You, belichaamt volgens De Jong de kracht van Philips, namelijk altijd durven innoveren, door zelfs in slechte tijden niet te morrelen aan het r&d-budget. Maar ook door altijd de mens centraal te blijven stellen. Waarden die het bedrijf voor een groot deel aan Frits te danken heeft.

De Jong waarschuwde wel voor iets teveel sentiment. Natuurlijk is het Philips van 2016 een totaal ander bedrijf is dan dat waar Frits Philips in de jaren zestig en zeventig de leiding had. Maar we leven in een andere tijd. Waar Frits bijna alles kon maken  omdat overal behoefte aan was in de decennia van groei na de oorlog, is het nu zaak scherp te kiezen. ‘Anders ben je het volgende Nokia’, aldus  De Jong.

Aardig detail: de keus van Philips voor de gez
ondheidszorg is niet iets van de laatste jaren zoals je soms in de media te horen krijgt. Het concern begon in 1891 dan wel met de productie van gloeilampen, de eerste onderdelen voor röntgenapparaten voor medische doeleinden werden al in de Eerste Wereldoorlog door Philips gemaakt.

Opa Frits

frits-philips-jr-2Frits Philips sloot de avond af. De kleinzoon vertelde over zijn opa.

Over kerstdiners op het landgoed ‘De Wielewaal’, de scherpe vragen die je van zijn opa kon verwachten en hun gezamenlijke reis naar Japan en Taiwan. Frits Philips ontdekte daar dat zijn opa op het eiland voor de Chinese kust op handen werd gedragen vanwege het feit dat het Nederlandse elektronicaconcern als een van de weinige westerse bedrijven fors investeerde in het land. Frits Philips jr. vertelde over een wijze en bevlogen man met een ongebreidelde nieuwsgierigheid die zich tot op hoge leeftijd overal in interesseerde. En ook nooit verlegen zat om advies. “Dit is wat ik vind. Het is jouw verantwoordelijkheid wat je ermee doet.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Bekijk ook de video van het Heldendiner, waarin hoofdredacteur Thijs Peters van MT spreekt met onder meer de kleinzoon van Frits Philips: