Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de 5 belangrijke trends in de maakindustrie voor 2016

Technologische innovatie gaat hard in de maakindustrie. Dat heeft ook een schaduwkant. Vijf trends voor 2015.

#1. Forse investeringen in digitalisering

Een uitgebreid internationaal onderzoek van TNO wijst uit dat industrielanden als Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten miljarden euro's investeren in de digitalisering van hun industrie. Ook China investeert op zijn beurt meer dan honderden miljarden in de digitalisering van de eigen maakindustrie, aldus Maurits Butter (TNO). De meeste kleinere landen in Europa stimuleren de digitalisering van de maakindustrie ook actief, maar daar is de diversiteit groter. Elk land doet het anders maar de trend is helder: digitalisering van de industrie staat overal op de agenda.

Ook Nederland kent natuurlijk zijn eigen Smart Industry-initiatief, een samenwerking tussen FME, KvK, Min EZ, TNO en Nederland ICT. Dit initiatief leunt ook sterk op de versnelling van zogeheten 'fieldlabs' waarin bedrijven, kennisinstellingen en het onderwijs samenwerken en doelgericht Smart Industry-oplossingen uitontwikkelen, testen en implementeren. Ook TNO zelf verhoogt zijn investeringen hierin voor 2016 van 30 naar zo’n 40 miljoen euro.

#2. De drones komen eraan! En vergeet ook SMAC niet!

Consultancybureau Cognizant identificeerde voor 2016 drie trends voor de maakindustrie: de verdere uitbreding van automatisering en toepassing van robots; de klant komt nog centraler te staan en tenslotte dat connected auto’s een verlengstuk van de woning worden. Cognizant merkt dat autofabrikanten steeds meer geautomatiseerde processen gebruiken. Zo zetten ze Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) in voor zelfrijdende auto’s. Zelfrijdende vrachtwagens kunnen de bestuurder bijvoorbeeld tijdens lange ritten een rustmoment geven.

Ook komen er steeds meer autonome drones die worden ingezet voor bijvoorbeeld auto/inspecties en voorraadbeheer. Prasad Satyavolu, head of Innovation, Manufacturing & Logistics bij Cognizant, zegt: ‘Deze trends bieden organisaties de mogelijkheid om zichzelf opnieuw uit te vinden en efficiënter zaken te doen. Fabrikanten moeten sociale, mobiele, analyse/ en cloud-technologieën (SMAC) inzetten om operationele processen te verbeteren, flexibel en innovatief te zijn en de klant centraal te stellen.’

#3. Opkomst van technologische ‘glitches

Aan de ene kant levert de voortgaande technologische ontwikkeling spannende dingen op, zoals ‘Algorithmic personality detection’ – waarbij aan de hand van de foto’s die je post op social media en je online abonnementen wordt bijvoorbeeld ingeschat hoe riskant je bent als investering. Aan de andere kant wijst Amy Webb in haar jaarlijkse roundup in Harvard Business Review vooral ook op opkomende problemen: de zogeheten ‘glitches’. Deze glitches zijn het bijproduct van razendsnelle technologische ontwikkelingen, waarbij niet altijd evengoed wordt getest op eventuele verkeerde software-interacties. Technische glitches zorgde al voor problemen op de Nasdaq en legde de New Yorkse Stock Exchange het afgelopen jaar even plat. Soms komen de glitches voort uit een miscalculatie van de bandbreedte of verminderde netwerkconnectiviteit. 'Het is bepaald geen argument tegen nieuwe technologie', zegt Webb, 'maar wel een reden voor een betere systeemmonitoring en regelmatige gesprekken met IT-managers.'

#4. Werk samen in een netwerk

Voor de ontwikkeling van complexe producten zijn steeds meer technische competenties nodig, zo merkt de Rabobank op in haar visie op het Nederlandse bedrijfsleven. Dat vraagt niet alleen om investeringen in R&D maar ook netwerksamenwerkingen. Want zelfs grote ondernemingen kunnen niet al deze competenties bezitten en onderhouden. Daarmee wordt zichtbaar hoe belangrijk het is dat gespecialiseerde toeleveranciers, naast hun specifieke productiecapaciteit, investeren in competenties om onderdelen en producten te ontwikkelen. Hierbij kan, zo oppert de Rabobank, bijvoorbeeld aansluiting bij opleidings- en kennisinstituten helpen om nieuwe kennis te genereren.

#5 Dag steenkool; hallo zonne-energie

De olieprijzen dalen maar verder, de steenkoolindustrie verdwijnt, zonne-energie is booming en kernenergie maakt een rentree, zo voorspelt het Amerikaanse tijdschrift Fortune in haar overzicht van energietrends voor het komende jaar. Zo zouden grote oliebedrijven investeren in Big Data om verdere mogelijkheden voor bezuinigingen te vinden. Bloomberg voorspelt dat zonne-energie liefst 35% uitmaakt van de nieuwe electriciteitsinfrastructuur voor de komende 25 jaar. De steenkoolindustrie is nog altijd in opkomst in India, maar zal verder op de wereld alleen maar afnemen. En doordat het (redelijk) CO2-vrij is op te wekken, lijkt ook kernenergie weer in opkomst. Zeker in bijvoorbeeld een land als China, waarvan wordt voorspelt dat het mogelijk in 2030 wereldwijd de grootste kernenergieleverancier zal zijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie.