Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit Amsterdamse bedrijf geeft het schap in de supermarkt extra glans

Een gouden glans op een whiskyfles? Of een mooi glimmende tijdschriftcover? Dikke kans dat hij van het Amsterdamse AMP komt.

Een pot Nescafé, een Cadbury-chocoladereep, een paar whisky- en wodkaflessen en een glimmend pakje Camel staan op tafel. Pim Honig legt er nog een doosje Cacharel-parfum bij. ‘Kijk’, zegt hij vervolgens. ‘Dit doosje heeft een Fresnel-lens, waardoor je een 3D-effect krijgt. Mooi hè?’

Schapaantrekkelijkheid

Hij oogt trots, de managing director van AMP, kort voor: Amsterdam Metallized Products. Zijn bedrijf is gespecialiseerd in ‘schapaantrekkelijkheid’ van producten, zoals hij zegt, en doet dat dankzij een zogeheten transfer-metalliseerproces. Een niche, aldus Honig, en ‘een uniek proces’.

Zeer hoge glans

Terwijl hij door zijn fabriek in Amsterdam loopt legt hij uit hoe het werkt. ‘Een dunne PET-folie wordt tweezijdig gecoat, waarna deze film de zogeheten metalliseerketel ingaat waar hij onder hoogvacuüm met een temperatuur van 1.400 graden Celcius en een snelheid van 900 meter per minuut door de machine wordt gehaald. In de vacuümkamer wordt het aluminium vervolgens opgedampt. Direct daarna wordt de film gekoeld tot min 18 graden. Wat uiteindelijk uit de machine komt is een rol gemetalliseerde film met een zeer hoge glans.’

Geen vocht uit het papier

Die film is vervolgens op elk willekeurig basismateriaal te lamineren, meestal papier of karton voor de verpakkings- of labelindustrie. Maar voor een tijdschrift is het ook geschikt, zoals de voorkant van de huidige editie van Management Team bewijst. Honig: ‘Het voordeel is dat er met dit proces geen papier of karton door de metalliseerketel gaat. Er wordt dus geen vocht uit het papier of karton onttrokken wat de structuur zou kunnen beschadigen. En het andere voordeel is is dat wij in principe zo ieder materiaal kunnen voorzien van een hoogglanzende metaallaag. Zolang het maar op rol verwerkt kan worden en sterk genoeg is om over de machines te lopen.’

Cadeaupapier

Eind 2008 kampte het bedrijf met een flinke terugval in de vraag. ‘In het laatste kwartaal van dat jaar zakte 40 procent van de omzet weg’, blikt Honig terug. De markt voor cadeaupapier, tot dan toe belangrijk voor het bedrijf, stortte in. ‘Toen was het voor ons een kwestie van overleven en nieuwe business binnenhalen.’

Een tabaksfabrikant

In 2009 diende zich gelukkig een nieuwe grote klus aan; een tabaksfabrikant. ‘Maar het duurde nog bijna 2 jaar voordat het allemaal ook echt doorging. Ondertussen moet je wel je cashflow managen. Eind 2010 zijn we daarom gaan kijken naar andere investeringsmogelijkheden.’

Stabiele onderstroom

Inmiddels zit de jaaromzet gemiddeld weer tussen de 16 en 25 miljoen euro. Honig: ‘De omzet fluctueert sterk door de markten waarin we opereren. De stabiele onderstroom zit in de labelmarkt, terwijl de interessante omzet vaak daarboven zit, in de typische verpakkingsmarkt.’

'Customer driven development’

AMP is gedreven door innovatie, stelt Honig. Maar het gaat wel om wat hij noemt ‘customer driven development’; het bedrijf kan het zich niet permitteren om een grote afdeling zich puur met ontwikkeling te laten bezighouden. ‘Met 60 man proberen we iets moois te maken. We zijn een muis tussen heel grote olifanten. Je bevindt je tussen de groten in de cosmetica, dranken of tabaksindustrie. Van onze business doen we 98 procent buiten de Benelux. Het is lastig om als kleine speler je positie te bepalen. We moeten heel flexibel zijn, wendbaar, snel reageren en heel klantgericht. Als kleine speler merken we vaak dat we kunnen verrassen.’
En zo kan de muis de olifanten soms nog wel eens laten dansen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vraag een gratis proefnummer aan

Amsterdam Metallized Products is verantwoordelijk voor de cover van de MT500, de jaarlijkse MT-editie over reputatie, is donderdag 26 mei verschenen. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!