Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Directeur Bronswerk: ‘Wij zijn blij als de regels strenger worden’

Hoe kijken ceo’s van Nederlandse bedrijven aan tegen de uitdagingen van de maakindustrie? Dit keer: Sjaak Remmerswaal (Bronswerk Heat Transfer).

Bij Bronswerk Heat Transfer in Nijkerk maken ze ventilatoren en andere systemen om warmte over te dragen. Maar dan in formaat XXL: tot wel 10 meter groot. ‘Voor ons is het gunstig als de regelgeving strenger wordt.’

Fabriek niet om te bouwen

Bronswerk Heat Transfer is eigenlijk ‘een ingenieursbureau met een fabriek erbij’, zegt managing director Sjaak Remmerswaal. Zo gaat van alle investeringen van het bedrijf 95 procent naar nieuwe ontwikkelingen. ‘We willen ook vooral niet alles zelf maken. Vaak worden onderdelen uit de hele wereld naar de klant gebracht en zetten we het apparaat ter plekke in elkaar. De fabriek is meer om prototypes te bouwen.’

Onze markt bekijkt nieuw vaak argwanend’

Eén van die nieuwe ontwikkelingen die het Nijkerkse bedrijf heeft bedacht is een spectaculair industrieel koelsysteem met de gepatenteerde ‘Whizz-Wheel’-ventilator, de grootste energiezuinige ventilator ter wereld. Het ding is tot 10 meter groot, bespaart tot 50 procent energie bespaart en maakt nog weinig geluid ook. Het Duitse Bayer heeft er een, evenals E.ON en Exxon Mobil.

Liever tweede

Mooie ontdekkingen, maar die leveren niet altijd meteen een voorsprong op, zegt Remmerswaal. ‘In onze markt wordt nieuw ook argwanend bekeken. Oliemaatschappijen willen bijvoorbeeld vaak liever de tweede zijn dan een early adopter. Dat E.ON de Whizz Wheel kocht, kwam vooral omdat de overheid hun vergunning dreigde in te trekken vanwege geluidsoverlast. Voor ons is het gunstig als de regelgeving strenger wordt. Daar volgt verandering uit.’

Toekomst

Een volgende doorbraak wordt verwacht van de Radiax-compressor. Die moet volgend jaar op de markt verschijnen. Remmerswaal: ‘Met de lagedrukstoom uit een fabriek kun je niets. Maar met de Radiax kun je het comprimeren tot hogedrukstoom, en dat is wel goed te gebruiken.’

Crisis niet voorbij

Hoewel Bronswerk in 2014 volgens Remmerswaal ‘een normaal jaar’ draaide, met een omzet rond de 50 miljoen euro, en het bedrijf volgens Dun&Bradstreet in de allerlaagste categorie valt van ‘bedrijven met kans op een faillissement’, is de crisis er nog niet voorbij.  ‘Dit is voor ons nog steeds een moeilijke tijd. Shell heeft aangekondigd te snijden in investeringen, en we hebben te maken met moeilijke landen als Syrië, Egypte en Irak.'

We willen vooral niet alles zelf maken’

Zeven magere jaren

'In onze industrie zeggen we altijd dat er 7 vette jaren zijn, gevolgd door 7 magere', aldus Remmerswaal. "Wij zitten nu nog in de magere. Maar daar zijn we ook op ingericht. We werken met minimale personeelsbezettingen en subcontractors die we binnenhalen zodra er meer werk is. Zo beschikken we over een groot volume en tegelijk veel flexibiliteit."

Lange geschiedenis

Bronswerk Heat Transfer werd 75 jaar geleden opgericht door twee voormalig werknemers van de Amersfoortsche Apparatenfabriek, en kreeg hun namen op de gevel: Möring & Steenaart NV. In 1966 duikt na een fusie met Bronswerk-Fijenoord de huidige naam voor het eerst op, waarna Stork het bedrijf in 1969 overneemt. In 1975 verandert de naam definitief naar Bronswerk Heat Transfer, in 1980 gevolgd door het aantreden van Herman Schaefer als general manager. ‘Dat was de omslag van het bedrijf’, blikt Remmerswaal terug. ‘Schaefer besloot te investeren in kennis en kunde. We zijn gaan samenwerken met universiteiten, met researchinstituten.’

Overal kunst

Schaefer investeerde ook in kunst. ‘Voordat het bedrijf in 1993 werd gerenoveerd hingen overal foto’s van machines. Maar toen het bedrijf vernieuwd was, leken schilderijen geschikter.’ En dus hangt het bedrijfsgebouw in Nijkerk nu vol met kunst, tot in de fabriek aan toe. ‘Overigens zijn de stukken daar wel speciaal geïmpregneerd.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie.

Meer over de maakindustrie: