Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovator of the Year 2014

Corinne Goddijn-Vigreux

Bedrijf TomTom
Functie Hoofd consumentendivisie
Sinds 2008

Midden jaren negentig sluit de Franse Corinne Goddijn-Vigreux zich aan bij Palmtop, een bedrijfje dat haar man Harold heeft opgezet met twee studievrienden. Het ontwikkelt applicaties voor de eerste generatie handheld apparaten. Veel stelt het allemaal nog niet voor. Daar komt verandering in als het bedrijf zich rond de millenniumwisseling gaat toeleggen op mobiele navigatiesystemen voor consumenten. Opeens gaat het hard met de onderneming, die rond dezelfde tijd wordt omgedoopt tot TomTom. Om aan de vraag te kunnen voldoen, stampt Vigreux een salesorganisatie uit de grond die ondanks de onwaarschijnlijke groei topprestaties blijft leveren. In mei 2005 gaat TomTom naar de beurs.

Achteraf blijkt de beursgang het voorlopige hoogtepunt uit de geschiedenis van TomTom. In 2007 neemt het Amsterdamse bedrijf voor te veel geld de kaartenmaker Tele Atlas over, een overname waarop het een jaar later al € 1,1 miljard moet afboeken. Een structureler probleem is de opkomst van gratis navigatiesoftware voor smartphones. Als Nokia in 2010 bekend maakt dat het hiermee start, keldert het aandeel TomTom met 10 procent. Omzet uit de consumentenmarkt loopt terug en de zakelijke markt weet dit verlies nauwelijks te compenseren. Op de schouders van Vigreux, als hoofd van de consumentendivisie, rust de zware taak om met nieuwe, succesvolle innovaties het tij te keren. Een eerste poging daartoe zijn de GPS sporthorloges die TomTom sinds enige tijd aan de man brengt. In een zeldzaam interview, met de Britse krant The Telegraph, toont Vigreux zich realistisch over de potentie daarvan: ‘You may only strike gold once. But we like making great products and technology that answers a need. We’ll keep focused on that.’