Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovator of the Year 2014

Frans van Houten

Bedrijf Philips
Functie Ceo
Sinds 2011

Hij is de zoveelste die Philips wil veranderen, maar – in tegenstelling tot sommige van zijn voorgangers – lijkt Frans van Houten er wel degelijk in te slagen om het elektronicabedrijf klaar te stomen voor de toekomst. In zijn eerste jaar als ceo bedacht Van Houten het Accelerate!-programma (inderdaad, met uitroepteken) en stelde hij nieuwe kerngedragingen en kerndoelen vast. Hij breidde zijn managementteam uit van 4 naar 10 mensen – 'ik wilde het probleem de boardroom in halen', zei hij daarover – en rolde Accelerate! vervolgens uit volgens het boekje. De uitgesproken topman wil meer snelheid, ondernemerschap, wendbaarheid en innovatief vermogen in het bedrijf brengen en doet dat onder andere door, zoals hij het zelf zegt, granulair te werk te gaan. Daarmee bedoelt hij dat Philips tegenwoordig gedetailleerd naar product-markt-combinaties kijkt. Er wordt dus niet alleen gekeken naar het totale resultaat van, bijvoorbeeld, de productgroep tandenborstels, maar ook hoe producten het doen in afzonderlijke markten.

Van Houten komt uit een echt Philips-gezin: zijn vader gaf vroeger leiding aan het NatLab en zijn broer Henk is momenteel de baas van Philips Research. De topman wil Philips niet alleen organisatorisch veranderen, hij zat ook bovenop de nieuwe positionering van het bedrijf, die eind vorig jaar werd gepresenteerd. Daarnaast moet er natuurlijk ook nieuwe business worden gebouwd, iets waar het bedrijf vroeger niet altijd even goed in was. In een interview met Management Team zei hij daar eerder dit jaar over: 'Wat veel mensen niet beseffen, is dat wij elke paar jaar een vijfde van onze omzet compleet vernieuwen. Er valt wat vanaf, maar er komt ook heel veel bij. Wij hebben bijvoorbeeld zwaar ingezet om nummer 1 te worden in LED-verlichting, terwijl we er nu ook al rekening mee houden dat traditionele lampen over 5 tot 10 jaar wellicht niet meer bestaan. Het businessmodel 'lamp', wat 125 jaar ons bread and butter is geweest, bestaat over een aantal jaar niet meer. Dus moeten we nu al bedenken hoe we dat gaan compenseren.' Nog genoeg innovatiewerk aan de winkel dus, voor Van Houten.