Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goudhaantjes 2015

Annemarieke de Haan

Bouwjaar 1976
Is Vice president Personal Care bij Unilever Indonesië
Goudhaan in 2013, 2014, 2015
Opleiding Japans (Universiteit van Leiden), Economie (Erasmus Universiteit Rotterdam), Arabisch (Islamitische Universiteit Rotterdam), Chinees (Chinese School Nederland)

Polyglot Annemarieke de Haanwhat's in a name? – studeerde Arabisch, Chinees en Japans. Zij maakte carrière bij Unilever in West-Europa. De Haan wisselde banen als category leader en brand manager met elkaar af en ontwikkelde zo een perfecte mix van sales en marketing. Tot voor kort was zij verantwoordelijk voor de omzet en marketing van ruim 25 Unilevermerken, variërend van Andrelon en Axe tot Magnum, Ola, Dove en Robijn. Begin dit jaar verhuisde ze van Rotterdam naar Jakarta waar ze nu leiding geeft aan de Personal Care divisie van Unilever Indonesië, een grote markt voor Unilever.

Door de lokale Indonesische consument goed te leren kennen, wil zij nieuwe groeikansen creëren. Inburgeren lukt goed. Na een halfjaar spreekt ze al redelijk Indonesisch. Tegelijkertijd hoopt ze dat de alledaagse verwondering blijft. 'Dat leidt tot groei en ontwikkeling', zo laat ze weten. De Haan heeft nooit het gevoel dat ze op haar eindstation zit. Een volgende stap ziet ze graag weer in Azië: 'Het liefst in China. Die cultuur vind ik fantastisch. En ik spreek Chinees, dus dan komt dat ook goed van pas. Maar niet meteen morgen. Ik wil eerst nog even in Indonesië blijven!'

Goudhaantjes 2016

Annemarieke de Haan

Bouwjaar 1976
Is Vice president Personal Care bij Unilever Benelux/Indonesië
Goudhaan in 2013, 2014, 2015 en 2016
Opleiding Japans (Universiteit van Leiden), Economie (Erasmus Universiteit Rotterdam), Arabisch (Islamitische Universiteit Rotterdam), Chinees (Chinese School Nederland)

Polyglot Annemarieke de Haan – what's in a name? – studeerde Arabisch, Chinees en Japans. Ze doorliep bij Unilever een glanzende carrière. De Haan wisselde banen als categoryleader en brandmanager met elkaar af en ontwikkelde zo een perfecte mix van sales en marketing. Ook was zij eerder verantwoordelijk voor de omzet en marketing van ruim 25 Unilevermerken, variërend van Axe, Magnum, Ola, Dove tot Robijn.

Sinds 2015 kreeg ze kans om leiding te geven aan de Personal Care divisie van Unilever Indonesië, een forse groeimarkt voor de multinational uit Rotterdam. De Haan, die inmiddels redelijk goed Bahasa Indonesia spreekt, heeft het heel erg naar haar zin in Indonesië. 'Indonesië is een groot land met 250 miljoen mensen, waarbij onze producten in een half miljoen winkels liggen, van een hypermarché als Carrefour tot de vele warungs in het land. Wat me opvalt is de enorme diversiteit in dit land en dat betekent dat je de diverse groepen in je marketing anders benadert. Maar ook hier verkopen we Zwitsal, Blue Band en Axe, net zo goed als in de rest van de wereld’.

‘Ze zijn iets hiërarchischer ingesteld. Dat ik trainees uitnodig om een dag met me mee te lopen, is hier niet gebruikelijk. Tegelijkertijd is de kracht van de groep, het collectief groot. Men ziet elkaar niet alleen als collega’s, maar ook als werkvrienden. In het contact is men minder direct dan in Nederland. Ik investeer vooraf meer in de sociale relaties om elkaars vertrouwen te winnen en daarna verloopt de samenwerking beter. Een nieuw aspect is dat Unilever ook hier beursgenoteerd is in Jakarta, dus als lid van de board of directors van Unilever Indonesië spreek ik ook met Indonesische aandeelhouders en Raad van Commissarissen.'
 

Goudhaantjes 2013

Annemarieke de Haan

Bouwjaar 1976
Is Vice president home en personal care bij Unilever Benelux
Goudhaan in 2013
Opleiding Opleiding Japans (Universiteit Leiden), Economie (Erasmus Universiteit), Arabisch (Islamitische Universiteit), Chinees (Chinese School Nederland)

Hoe zeg je 'verrassend' in het Japans? Annemarieke de Haan weet het antwoord vast en zeker, en dat maakt het des te verrassender dat ze een Goudhaan is. De Haan wilde eind vorige eeuw namelijk de wetenschap in, binnen het vakgebied Japans. Ze werkte net aan haar promotievoorstel toen ze een congres voor studenten van talenstudies organiseerde, om hen in aanraking te brengen met het bedrijfsleven. Een HR-man van Unilever hield een bevlogen praatje over het bedrijf en vroeg na zijn presentatie waarom De Haan zelf niet was aangeschoven bij de sollicitatiegesprekken van die dag. Of ze toch een keertje langs wilde komen? Het onverwachte gebeurde: ze ging niet naar Japan om te promoveren, maar rolde – na een grondige sollicitatieprocedure – zomaar bij Unilever naar binnen. In de jaren daarna heeft De Haan haar interesse in vreemde talen gehouden.

Ik heb het natuurlijk wel bewust gedaan

Ze spijkerde haar Frans bij toen ze tussen 2008 en 2011 voor Unilever in Frankrijk zat en eenmaal terug in Nederland begon ze een cursus Chinees, maar in het werk staat marketing centraal. Het is het resultaat van een beetje toeval, gecombineerd met de nieuwsgierige en open instelling van De Haan. 'Ik heb het natuurlijk wel bewust gedaan, het is niet alsof het me zomaar overkomen is. De eerste week bij Unilever was heel bijzonder, ik wist helemaal niets. Maar ik hou ervan als ik dingen niet snap, ik vind het heerlijk als ik in het diepe word gegooid', vertelt ze tegen MT. Sinds 1999 maakt ze gestaag carrière binnen Unilever, met als – voorlopig – eindpunt een functie als vice president van de home en personal caredivisie. In deze rol is ze verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van de Benelux-divisie en mag ze bekende merken als Robijn, Dove, Axe en Andrélon aan de man brengen. De Haan: 'Ik houd van de klassieke, grote merken. Het zijn merken die al jaren bestaan en dat ook nog jaren zullen doen. Aan mij de taak om ze beter door te geven aan de persoon die na mij verantwoordelijk zal zijn. Door te vernieuwen, maar wel trouw te blijven aan de geschiedenis van deze merken.'

PS: De Haan kan inderdaad antwoord geven op de eerste vraag: 'Je zegt bikkuri shimashita in het Japans als je verrast bent.'

Goudhaantjes 2014

Annemarieke de Haan

Bouwjaar 1976
Is Vice president home & personal care & refreshment Benelux bij Unilever
Goudhaan in 2013, 2014
Opleiding
 Japans (Universiteit Leiden), Economie (Erasmus Universiteit Rotterdam), Arabisch (Islamitische Universiteit Rotterdam), Chinees (Chinese School Nederland)

Polyglot Annemarieke de Haanwhat's in a name? – studeerde Arabisch, Chinees en Japans. Hoewel er bij Unilever veel mogelijkheden zijn om jezelf mondiaal te ontplooien, maakte De Haan carrière in West-Europa. Verstandig: hoe dichter bij het hoofdkantoor, des te meer je opvalt. Ze wisselde banen als category leader en brand manager met elkaar af en ontwikkelde zo een perfecte mix van sales en marketing. Sinds november 2013 is zij verantwoordelijk voor de omzet en marketing van ruim 25 Unilevermerken, variërend van Andrelon en Axe tot Magnum, Ola, Dove en Robijn. Diezelfde maand won zij de Young Captain Award 2013. De Haan is tevens lid van het bestuur van de Stichting Ideële Reclame (SIRE).