Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamechangers 2015

Schorem

Opgericht door: Robert-Jan (Bertus) Rietveld
In: 2011
Eigenaren:
  Robert-Jan (Bertus) Rietveld
Game:
kapsalons
Product:
vrouwvrij knippen en scheren

Profiel
Schorem Barbier is een puur Rotterdams bedrijf dat sinds 2011 alle regels van het kappersvak aan zijn laars lapt en daarmee in alle media over de hele wereld komt. Vrouwen zijn er niet welkom, honden wel. Het is er uren wachten op een knipbeurt, maar die tijd wordt goedgemaakt met gratis bier.

Waarom zijn jullie een gamechanger?
Rietveld: "Even voor de duidelijkheid, ik heb geen idee van die cijfers, ik heb een hele goede boekhouder die dat voor mij in de gaten houd. De kracht van ons bedrijf ligt in de samenwerking van mijn compagnon en mij. Zo creatief als ik ben, zo zakelijk is hij en door dit te combineren hebben we op kunnen bouwen wat we hebben, dus mochten jullie cijfers willen dan zul je contact met Leen op moeten nemen. En een 10 aan jezelf geven? Ja!! Maar dan wel enkel en alleen binnen onze sector omdat het ambacht wat wij uitoefenen het op een na oudste in de wereld is (en zelfs dat is een kip of ei verhaal) Dus feitelijk verdienen we op die game change schaal net zo hard een dikke vette nul. Die 10 is puur omdat we (voor ons gevoel) alle norm en regels binnen het kappersvak aan onze laars hebben gelapt (ook een mooi ambacht) en de "kunst" uit het knippen hebben gehaald en het weer een ambacht voor de gewone man hebben gemaakt. Voor ons is het belangrijkste dat we de verloren gegane kunst van het converseren met een volslagen vreemde weer nieuw leven hebben ingeblazen in een tijd van (anti)sociale media. En menselijk contact is volgens ons het bloed van de maatschappij, klinkt zwaar? We houden ook heel erg van pils en slap lullen wat ongeveer hetzelfde is."

Wat is jullie verdienmodel?
Rietveld: "Ons verdienmodel is top".

Hoe gaan jullie verder groeien?
Rietveld: "Ik hoop dan helemaal niet meer te staan maar af en toe overeind te komen uit mijn strandstoel om mijn Margherita aan te pakken… Maar nee, onzin natuurlijk, als je meemaakt wat wij hebben meegemaakt heb je weinig wensen over, ik doe elke dag iets wat ik te gek vind, van marketing tot fotografie, podium werk over de hele wereld of videos regisseren. En het allermooiste van alles natuurlijk, haar knippen, dat doe ik al 26 jaar en vind ik raar genoeg nog net zo'n grote uitdaging als de eerste keer dat ik een tondeuse oppakte. Ik snap dat ondernemers graag vooruit kijken maar als ik dat doe vergeet ik te kijken ent te genieten van wat ik NU heb."

Wie zijn jullie concurrenten?
Rietveld: "Ik heb geen concurrenten, ik heb collega's… Moet ik soms in m'n eentje alle mannen van Nederland knippen? Alsjeblieft niet, ik heb liever dat we met z'n allen het vak sterker maken (en als die collega's dan ook nog 's mijn product verkopen kan ik ze alleen maar dankbaar wezen)"