Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamechangers 2014

SnappCar

Opgericht door: Victor van Tol (foto) en Pascal Ontijd
In: 2011
Eigenaren: Van Tol & Ontijd en – via crowdfunding – een groep klanten
Game:
Mobiliteit
Product:
Online deelplatform
Cijfers: Had begin dit jaar al 40.000 mensen aan zich verbonden


Waarom gamechanger?

Zet de definitie van mobiliteit op zijn kop en probeert de auto-industrie van bezit naar gebruik te bewegen.

Profiel:

Snappcar wil dat iedereen zijn auto gaat delen en alhoewel de gemiddelde zakenreiziger daar wellicht zijn neus voor ophaalt, hebben Van Tol en Ontijd inmiddels al duizenden andere autobezitters overgehaald om mee te doen. Het idee achter SnappCar is simpel: een gemiddelde auto staat 23 uur per dag stil en dat zijn 23 uren waarin een andere persoon van die auto gebruik kan maken. SnappCar wordt vaak in een adem genoemd met al wat langer bestaande autodeeldiensten als Greenwheels en Car2Go, maar verschilt op minstens een punt: het zet geen nieuwe auto's neer, maar maakt gebruik van het bestaande aanbod. Van Tol, in gesprek met Management Team: 'Greenwheels heeft pionierswerk verricht voor het autodelen, maar in de kern is het toch gewoon een autoverhuurbedrijf.'

De website van SnappCar is ontworpen als een marktplaats, waar autobezitters hun auto kunnen verhuren aan andere particulieren. Verhuurders mogen zelf bepalen hoeveel ze voor hun auto vragen – al heeft het waarschijnlijk geen zin om een prijs van 300 euro per dag te zetten op je Opel Corsa uit 2002. SnappCar ontvangt een fee van 10 euro per auto, plus nog eens 2,50 euro aan transactiekosten. In die fee zitten verzekeringskosten verwerkt: SnappCar heeft een deal met Centraal Beheer Achmea, waardoor verhuurde auto's verzekerd zijn en auto-eigenaren geen risico lopen met hun no-claim. Deze verzekering zorgt er tegelijkertijd voor dat gebruikers niet snel hun auto buiten SnappCar om zullen verhuren, denkt Van Tol. 'Het is onze lock-in.' Recentelijk maakte Snappcar bekend dat het gaat uitbreiden naar Duitsland, later zal de rest van Europa moeten volgen.

Lees ook:

Hoe Snappcar autodelen groot maakt

Foto door Corbino