Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Gamechangers 2014

Tony Chocolonely

Opgericht door: Teun van de Keuken
In: 2007
Eigenaren: Henk Jan Beltman (51 procent), Maurice Dekkers (34 procent), Eveline Raymans (15 procent)
Game: Chocolade 
Product: Slaafvrije chocolade
Cijfers: omzet in 2013 bedroeg 7,3 miljoen euro, dit jaar naar verwachting 11 miljoen (marge 3,5 procent), nu 22 fte in dienst

Waarom gamechanger?

Verandert het speelveld van de chocoladeproductie door de sociale (slaafvrij) aspecten te benadrukken en dwingt daardoor andere spelers ook slaafvrij te gaan produceren.

Profiel:

Tony’s Chocolonely, dat werd opgericht door Teun van de Keuken (inderdaad, die van televisie), maakt slaafvrije fairtrade chocoladerepen, chocolademelk en chocoladeletters. Tony’s betaalt de cacaoboer circa 3 cent per reep extra, zodat de boer personeel in kan huren om de bonen te laten plukken. De kinderen van de boer kunnen hierdoor naar school en hoeven niet meer te werken op het land. Door handig in te spelen op de ongelijkheid in de cacaowereld (onder andere de kinderslavernij), krijgt Tony’s veel aandacht en stijgt de afzet van repen jaar op jaar met 50 procent. Tony’s kan voor een chocoladereep 25 procent meer vragen dan de concurrentie. Tony’s ligt in alle supermarkten in Nederland en gaat op korte termijn België (via een distributeur), het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten (beiden via het eigen kantoor) veroveren.