Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamechangers 2013

Herbert Schalkwijk

Bedrijf: BrainWash

Game: Knippen

Omzet: 14 miljoen (in 2010, met +80 filialen)

Sinds: 2006

De afgelopen jaren heeft BrainWash de complete Nederlandse kappersbranche geknipt en geschoren. Het bedrijf, dat in 2006 werd opgericht door Mari de Kort en zijn twee zonen, heeft in hoog tempo en met groot succes een nieuwe kappersformule uitgerold, waarbij klanten zonder afspraak kunnen binnenlopen, de knipbeurt altijd een vast bedrag kent, mannen en vrouwen dezelfde prijs betalen en filialen ook op maandag en 's avonds open zijn. De snelle expansie was noodzakelijk voor de keten, want het kent kleine marges en heeft dus massa nodig om winstgevend te zijn. Inmiddels is BrainWash de grootste kappersketen van Nederland, met 156 zaken waar meer dan 1.200 mensen werken. En de opvallendste, dankzij de feloranje bedrijfskleuren. In 2011 verkochten de De Kortjes een meerderheidsaandeel in BrainWash aan een privé-investeerder en in 2012 werd Herbert Schalkwijk aangesteld als nieuwe directeur. Aan hem de taak het succes te consolideren de komende jaren.