Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fast50 2012

40. 2dehands.nl

Groei: 497 %
Wie: Maarten Beucker Andreae en Michiel van Deursen
Wat: online marktplaats
Omzet: vertrouwelijk


Beucker Andreae en Van Deursen zijn de veteranen van de Fast50: voor de zevende keer genoteerd, en een Most Sustainable Grower Award op zak als terechte pluim voor het volhouden van de groei. De groeimotor van TTY Internet Solutions is 2dehands.nl en vooral 2dehands.be, de eigen successites van het internetbureau. De concurrent van Marktplaats scoort vooral in België goed. Daar is 2dehands.be op afstand marktleider, en bijna tweemaal zo groot als concurrent Kapaza. "De site stapelt record op record, bereikt inmiddels vijftig procent van de bevolking en vorig jaar werd het honderd miljoenste zoekertje geplaatst,"  laat Beucker Andreae weten. "Dat was een keukenrolhouder. Die hebben we zelf gekocht en staat op ons kantoor in Brussel." Dat kantoor was overigens door een styliste compleet ingericht met tweedehands spullen. "Dat is gelukt met een budget van 9.500 euro. Hebben we alle woonmagazines mee gehaald."
Wie weet dat die al in 2008 werd opgekocht door een Noorse uitgever voor 23 miljoen euro, hoeft niet te raden waarom de mannen van TTY met zo'n enorme smile op de Fast5–feestjes verschijnen.  TTY, opgericht in 1999, ontwikkelde vanuit Amsterdam en Groningen overigens ook andere hits voor klanten, zoals Nationalevacaturebank.nl, huizenzoeker Jaap.nl en luxe hotelboeker Gekko.com. De dotcomkrach van 2001 overleefde het, doordat er geen cent van investeerders in het bedrijf was gegaan. En dat is nog steeds zo.
Het mooie van een vraag- en aanbodsite is dat die floreert tijdens een crisis, zegt Maarten Beucker Andreae. "Dat past niet alleen bij de crisis, maar ook bij de trend van gedeelde consumptie." TTY investeert bijna anti-cyclisch, zegt hij: begin dit jaar pakte 2dehands nog uit met een grote campagne op tv.
Wat in België nogal achterblijft, is het mobiele internetverkeer. Om een simpele reden: de koppeling met 'gratis' toestellen die wij bij onze abonnementen krijgen, bestaat bij de zuiderburen niet. Mobiel internet is daarbij nog extreem duur. Dat is jammer, en de online advertentiebudgetten vallen tegen.
Maar verder is het groeien als geen ander: "we hebben nu de kritische massa bereikt en groeien steeds harder door. Onze markt voor classifieds is er een van winner takes all. We beperken ons dus eerst tot België, Frankrijk en Nederland, voordat we een vestiging in Londen openen."