Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fast50 2012

30. Oypo

Groei: 743 %
Wie: Koen Lindner en Nic Limper
Wat: fotomarktplaats
Omzet: vertrouwelijk

In 2005 bedachten Koen Lindner en Nic Limper, beiden fotograaf met een technische achtergrond, dat collega-fotografen het web beter konden inzetten als verkoopkanaal voor hun producten. Inmiddels helpt hun bedrijf bijna veertienduizend fotografen bij het complete verkoopproces van hun foto's. In ruil voor een commissie van 4 tot 20 procent, afhankelijk van de volumes. De klanten van Oypo bieden via hun eigen website in totaal meer dan 35 miljoen foto's aan. Daarmee is het bedrijf marktleider in de Benelux op het gebied van exploitatie van online fotowinkels.
De groei van Oypo is vooral te danken aan mond-tot-mondreclame. Koen Lindner: "Dankzij internetfora, seminars en vakopleidingen kregen we veel nieuwe klanten. We zijn misschien ook op het juiste moment gestart: mensen zijn steeds meer gewend hun zaken online te doen. Ons serverpark is hard gegroeid, maar minstens zo belangrijk voor ons succes is het contact met onze klanten, professionele fotografen. Door steeds op hun wensen in te spelen, bieden we een flexibele dienst. De groei is vooral te danken aan mond-tot-mondreclame van enthousiaste professionals."
Behalve in Nederland is Oypo ook actief in België. Lindner: "In de afgelopen jaren lag de focus op evenementfotografie. Sinds dit jaar (2012) richten we ons meer en meer op schoolfotografie. Een belangrijk deel van de schoolfotografen is behoudend ten aanzien van hun werkwijze. Het is een uitdaging deze groep de voordelen van de werkwijze van Oypo te laten inzien. Met name omdat deze doelgroep zelfstandig opereert, niet is verenigd, geen specifieke vakbeurzen beurzen bezoekt of vakliteratuur leest."