Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fast50 2012

9. Drukwerkdeal

Groei: 1.549 %
Wie: Marco Aarnink
Wat: online drukwerk
Omzet: 21 miljoen euro


Marco Aarnink schreef voor zijn opleiding Small Business en Retail Management een droom van een businessplan: een drukwerkwinkel op het web. Aarnink was al actief met de offline verkoop van visitekaartjes en de combinatie van betaabaar drukwerk en online was in 2005 nog niet heel bekend. Het businessplan ontaarde in een weergaloos groeiverhaal: Drukwerkdeal.
Aarnink en zijn toenmalige compagnon – dit voorjaar is die uitgekocht – brachten het drukwerk aanvankelijk onder in Duitsland, waardoor ze veel goedkoper konden werken dan veel concurrenten. Nog een onderscheidend kenmerk: bij Drukwerkdeal.nl bepaalt de klant de levertijd: als het morgen af moet, betaalt hij de hoofdprijs, is er geen haast bij, dan zakken de tarieven. Inmiddels heeft drukwerkdeal zelf ook productiebedrijven opgestart met twintig breedformaatprinters, met inmiddels 130 man op de loonlijst.
De vaart zit er nog steeds in: de omzet over 2011 was zelfs iets beter dan verwacht, bij een netto winstmarge van zes procent. "De crisis draagt in positieve zin bij aan ons succes: mensen gaan op zoek naar alternatieven," verklaart Aarnink de groei. "En verder zijn de succesfactoren enthousiasme, enthousiasme en nog eens enthousiasme. Zonder dollen: enthousiasme werkt aanstekelijk, en dat moeten we proberen over te brengen op onze klanten." Voor een persoonlijke benadering zorgt Aarnink dat zijn medewerkers met een foto op de site te vinden zijn. En dan nog iets: Aarnink zette vanaf de start in op de merknaam. Die wordt – soms met brutale acties – onder de aandacht gebracht. Uiteindelijk wil Aarnink extra labels in de markt zetten, ook voor consumenten.