Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fast50 2012

5. Kaartje2go

Groei: 2.153 %
Wie: Klaas Korte en Foppe Strikwerda
Wat: online wenskaarten
Omzet: vertrouwelijk

Kaartje2go is in 2006 vanaf de zolderkamer opgericht door Foppe Strikwerda (1973) en Klaas Korte (1972). Korte: "We hadden een paar ideeën. Ondanks dat ons van meerdere kanten werd afgeraden met kaarten te beginnen vanwege de veel te lage marges, hebben we daar toch voor gekozen. Omdat we het gewoon een prachtig idee vonden dat onze kaarten door heel Nederland zouden worden verstuurd."
Die somberaars hadden het toch mis, als je let op de omzetgroei die Strikwerda en Korte hebben doorgemaakt. Ondanks de crisis, ondanks de concurrentie van giganten als Hallmark en de voormalige PTT. En ze schrijven nog zwarte cijfers ook. "We hebben ons spaargeld tot de laatste cent op een hoop gegooid en geïnvesteerd in het oprichten van Kaartje2go. Dat was best een spannend moment. Beide hadden we een goede baan, een hypotheek, en peuters rondlopen. In de jaren erna hebben we alle verdiensten meteen weer terug geïnvesteerd in Kaartje2go. En dat doen we nog steeds. We hebben daardoor nooit gebruikt gemaakt van leningen of subsidies."
Een verklaring voor het succes van Kaartje2go? Volgens Strikwerda zijn het open deuren: "Duidelijke focus, topkwaliteit en service leveren en mond op mond reclame. Het mooie van onze kaarten is natuurlijk dat de ontvangers van de kaart het resultaat meteen zien en er enthousiast over kunnen raken." Dat gebeurt blijkbaar vaak genoeg, want Kaartje2go mist het marketingbudget van de grote gevestigde partijen.
"Topkwaliteit en service leveren is vaak een powerpointkreet, maar je moet het ook echt doen en dat is met kaarten best een klus. Bij zowel de Consumentenbond als tv-programma Kassa kwamen we als beste uit de bus, ondanks dat we maar net kwamen kijken."
Soms moet je de klantverwachting proberen te overtreffen. "Een mooi voorbeeld daarvan is het gebruik van je eigen handschrift op kaarten die je bij ons online maakt. Klanten gaven aan dat ze kaarten eerst naar hun thuisadres lieten sturen om er met de hand wat op te schrijven. Dat vonden ze persoonlijker. We zijn nu wereldwijd de enige online kaartenwinkel waar je wenskaarten kunt versturen met je eigen handschrift." Klanten kunnen via een eenvoudig systeem hun handschrift invoeren en hiermee tekst in hun eigen handschrift op de kaart “schrijven”.
Het zijn dergelijke innovaties waar Strikwerda en Korte keihard aan werken. "De bottleneck vanaf het begin is de snelheid waarmee we vernieuwingen kunnen toevoegen, daar worden we soms gek van. We hebben nog steeds goede ideeën uit 2006 die we nog niet hebben kunnen uitrollen. Die mails pakken we er nog wel eens bij. We ontwikkelen steeds sneller. Maar als je alles goed wilt doen, kost dat gewoon veel tijd. Doe het goed, of doe het niet."
"We verwachten elk jaar dat het groeitempo gaat afnemen, maar vooralsnog blijkt daar weinig van. Wij gaan daarom ook “rustig” door met wat we doen. Dat klinkt niet zo spannend, maar we moeten ons meten met veel en grote concurrenten. We richten ons niet op groei, maar op onze klanten. En het is uitdagend genoeg om in Nederland voorop te blijven lopen. Niet voor niets heeft bijvoorbeeld ook Bol.com altijd heel duidelijk gezegd dat hun focus in Nederland ligt, omdat daar nog zoveel te doen is. We denken uiteraard wel na over bijvoorbeeld het aanbieden van cadeaus bij kaarten. Ook filosoferen we wel eens over een internationale uitrol. Je moet blijven dromen."