Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De Maakindustrie 100 van 2017

55. Brabantia

Brabantia CEO: Tijn Van Elderen Plaats: Valkenswaard Omzet: 108,5 miljoen euro Gemiddelde groei (2013-2017): 4,3% Gemiddelde EBIT (2013-2017): 6,5% FTE: 876

CEO: Tijn van Elderen
Plaats: Valkenswaard
Omzet 2016: 108 miljoen euro
Gemiddelde groei (2012-2016): 4,5%
Gemiddelde EBIT (2012-2016): 6,1%
FTE: 866

De oerdegelijke kwaliteit is de kracht van Brabantia, bekend van zijn pedaalemmers en strijkplanken. Het imago van Brabantia was in Nederland jarenlang een beetje suf. “We worden nogal eens als conservatief gezien”, zegt directeur Tijn van Elderen, de vierde generatie binnen het familiebedrijf.

In een interview met Management Team noemt Van Elderen zijn drang om het oerdegelijke imago op te schudden. ‘Het mag allemaal wel wat spannender, ik ben een fikkiestoker.’ Hoe je spanning brengt met strijkplanken en pedaalemmers? Door middel van duurzaamheid en design. In totaal werken er zes designers bij het bedrijf – dat in totaal zo’n 1000 medewerkers telt. ‘Felle kleuren, kleine details, een ander logo: continu zijn we nieuwe dingen aan het proberen.’

Dat veranderde met de overname van Dutchdeluxes uit Eindhoven begin dit jaar. Daarmee breidt Brabantia uit in het segment van keukenspullen. Dutchdeluxes richt zich op de verkoop van luxe producten: leren schorten en ovenhandschoenen behoren tot het segment. Het bedrijf hoopt op die manier de consument tot meer te verleiden: volgens Brabantia-ceo Tijn van Elderen hetgeen waar iedere relatie in het leven mee begint. ‘Na verleiding kun je pas een band opbouwen.’

Lees ook: Degelijk bedrijf doet verrassende overname.