Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 50 beste bedrijven van 2015

5. BMW Nederland

Klantgerichtheid #4
Productleiderschap #14
Excellente uitvoering #2

ceo Neil Fiorentinos

Het gaat goed met BMW. Het Duitse luxe automerk behaalde in 2014 voor het vijfde jaar op rij een recordwinst. En dan nu ook nog #5 in de MT500, het kan niet op. Neil Fiorentinos, ceo BMW Nederland: ‘In opkomende markten zoals Zuid-Afrika en Azië zijn emotionele argumenten vaak belangrijker. Nederlanders zijn juist heel rationeel bij de aanschaf van een auto. Zo is belasting of subsidie een belangrijke reden om wel of niet tot aanschaf over te gaan. Het eerste Nederlandse woord dat ik leerde was “bijtelling”.'

Opvattingen over mobiliteit zijn aan het veranderen, ziet hij. 'BMW heeft altijd duidelijk gezegd dat het streeft naar een uitgebalanceerd aanbod van producten. Aan de ene kant van het spectrum hebben we onze M-serie [sportieve modellen, red.], aan de andere kant de elektrische modellen van de i-serie en plug-in hybride modellen. Er zullen altijd petrol heads bestaan, maar elektrische technologie wordt steeds belangrijker. Daar moeten we als autoproducent wel in investeren, als we tegemoet willen komen aan de steeds strengere regelgeving rondom CO2-uitstoot.

Onze autonoom rijdende auto’s zijn een ander verhaal. Het zal nog even duren voordat je die op de openbare weg ziet, al voeren we wel op kleine schaal tests uit. Het probleem is niet de techniek, want dat is voor een groot deel technologie die we al langer toepassen in onze gewone modellen, maar de aansprakelijkheidswetgeving.’