Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 50 beste bedrijven van 2015

3. KLM

Klantgerichtheid #1
Productleiderschap #23
Excellente uitvoering #9

ceo: Pieter Elbers

Met een derde plaats scoort KLM uitstekend in de MT500. Maar de nieuwe ceo Pieter Elbers is niet bepaald in een gespreid bedje gestapt. Het eerste huwelijk van KLM, met het Italiaanse Alitalia, strandde in 2000 in het zicht van het altaar. Het tweede huwelijk, met Air France, vertoont inmiddels talloze barsten, na vele jaren van vooral wederzijds onbegrip. Het chagrijn zit met name bij KLM, dat met lede ogen moest aanzien hoe de Fransen steeds dominanter werden, terwijl het juist KLM is die het geld verdient.

Bij de fusie in 2003 spraken beide vliegmaatschappijen nog af dat ze zoveel mogelijk zelfstandig zouden blijven functioneren. Schiphol zou een belangrijk knooppunt blijven en geen vluchten hoeven afstaan aan Charles de Gaulle in Parijs, en KLM zou zijn bestemmingennetwerk behouden. Hoewel de Fransen die laatste twee afspraken in grote lijnen respecteerden, werd KLM wel steeds meer autonomie afgesnoept. De komst van topman Alexandre de Juniac in 2013 versnelde dit proces.

Vorig KLM-ceo Camiel Eurlings liet het gewoon gebeuren, ondanks zijn eigen goed ontwikkelde politieke instinct. Maar opvolger Pieter Elbers is uit heel ander hout gesneden. Hij is een echte KLM-man, werkt er al meer dan 20 jaar. Hij begon ooit, vers van de HEAO, als manager vliegtuigbelading en werkte zich sindsdien treetje voor treetje omhoog op de corporate ladder. Samen met president-commissaris Hans Smits probeert hij als ceo de scheefgegroeide machtsverhoudingen weer recht te trekken.

De onderhandelingen over de nieuwe inrichting van de organisatie zijn in volle gang. Als het lukt, dan is het een glorieuze overwinning voor Elbers, met als resultaat een robuustere organisatie met minder interne strijd. Maar mislukken de onderhandelingen, dan dreigt misschien wel een vechtscheiding. Voor Elbers – en KLM – wordt het een spannende zomer…