Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 50 beste bedrijven van 2014

35. PostNL

HOOFDKANTOOR Den Haag
CEO Herna Verhagen
POSITIE 2013 nummer 137

PostNL profiteert van de groei van online bestelde pakketten. Tegelijk moet het bedrijf omgaan met de effecten van een sterk krimpende postmarkt. Vier vragen aan Arno van Bijnen, directeur Commercie:

Kunnen jullie de volumedaling opvangen zonder dat het de kwaliteit van de service schaadt?

Arno van Bijnen, : ‘Dat postvolumes dalen, is onvermijdelijk. Maar bij alles wat we doen, willen we ons juist onderscheiden van onze concurrenten met kwaliteit. Daar wordt ook op toegezien door de Autoriteit Consument & Markt. We zijn gestopt met bezorgen op maandag, omdat dat de volumes zo laag waren dat bezorging nauwelijks nog zin had. Vroeger moest op maandag de Voetbal International op de mat liggen, maar door internet is die urgentie er niet meer. Op de overige dagen blijven we voorlopig gewoon bezorgen. Er zijn nog genoeg klanten die
daar interesse voor hebben.’

Zit de groei in de bezorging van pakketten?

‘Absoluut, de volumes van webwinkels zoals Zalando of Bol.com blijven groeien. We investeren fors in het verbeteren van onze service. We leveren bijvoorbeeld op steeds meer momenten van de dag, zodat mensen voor of na hun werk een pakket kunnen ontvangen. In navolging van Almere willen we op meerdere grote treinstations pakketautomaten plaatsen.’

Hoe blijven jullie de concurrentie op de pakketmarkt vóór?

‘Wij hebben een bijzonder fijnmazig netwerk van 2.600 postkantoortjes. We zijn net gestart met extra pakketpunten bij de bouwmarkten Gamma en Karwei. Onze grootste concurrenten, DHL en UPS, hebben een veel kleiner netwerk van maar 700 tot 800 afhaalpunten.’

Zouden jullie niet het liefst van die postbezorging af willen?

‘Nee, ons postbedrijf is nog steeds veel groter dan ons pakket­bedrijf. De uitdaging voor de komende jaren is om de kosten van de postbezorging mee te laten dalen met de volumes. Zo groeien we toe naar een kleiner en gezond postbedrijf en een steeds groter pakkettenbedrijf.’