Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 50 beste bedrijven van 2014

31. C&A

HOOFDKANTOOR Amsterdam
CEO Pals Brust
POSITIE 2013 nummer 35

Het gaat goed met C&A. Het familiebedrijf groeit tegen de trend in en is inmiddels aanwezig in 21 Europese landen. Sinds 2012 verkoopt C&A in alle landen waar het bedrijf actief is dezelfde merken. Dus geen collecties meer van Jan Smit of Frans Molenaar. Vier vragen aan ceo Pals Brust:

MT: Vanwaar de koerswijziging?

Brust: ‘We willen bouwen aan één C&A-merk. Klanten weten nu wat ze kunnen verwachten als ze een C&A-winkel binnenlopen, of dat nu in Amsterdam is of Wenen.’

Profiteren jullie van de crisis dankzij betaalbare kleding?

‘In tijden van crisis kun je meehuilen met de wolven in het bos, of kijken waar de kansen liggen. Wij doen het laatste. We maken goede kleding voor een betaalbare prijs. Ons motto ‘inspired by life’ nemen we daar­bij heel serieus. We gaan waar mogelijk de dialoog met onze klanten aan. Zo vragen we mensen na een winkelbezoek wat ze als goed of slecht hebben ervaren. Dat werkt, want door Reader’s Digest zijn we al een paar keer uitgeroepen tot meest betrouwbare modemerk van Europa. Regelmatig worden we benaderd door gemeenten die graag een C&A binnen hun grenzen willen hebben. Dat vind ik bijzonder.’

Er komt wel meer concurrentie in jullie marktsegment. De Amerikaanse keten Primark, bijvoorbeeld, timmert flink aan de weg.

‘Ik maak me daar niet zo’n zorgen over. Als er in een stad een goede concurrent bijkomt, genereert dat extra toeloop waarvan wij ook profiteren. We beginnen geen prijzenslag maar blijven ons onderscheiden. We verkopen bijvoorbeeld kleding van biokatoen voor dezelfde prijs als de kleding in onze gewone collectie. In 2013 was 38 procent van de verkochte kledingstukken van biokatoen. Ons streven is om in 2020 alleen nog maar duurzaam geproduceerd katoen te gebruiken.’

Sinds 2012 heeft C&A een eigen webwinkel. Worden de fysieke winkels op termijn minder belangrijk?

‘Ik zie online en de fysieke winkels niet als twee gescheiden werelden. Het een kan niet zonder het ander. We investeren nog volop in nieuwe winkels. Volgend jaar openen we in Amsterdam onze eerste Nederlandse flagship store.’