Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 50 beste bedrijven van 2014

5. Philips

HOOFDKANTOOR Amsterdam
CEO Frans van Houten
POSITIE 2013 nummer 14

De grootste innovatie die Gerard Philips (1858-1942) de wereld heeft gebracht is het lichtpeertje. Ruim 120 jaar na de oprichting van de eerste assemblagefabriek van kooldraadlampen in Eindhoven, zet Philips 8,4 miljard euro om met lichtproducten. Maar de grootste divisie van het elektronicaconcern is Healthcare. Meer dan 40 procent van de omzet komt uit de verkoop van medische apparatuur. Niettemin gaat Philips prat op een legendarische merknaam in de consumentenmarkt. Onderzoeksbureau Interbrand rangschikt Philips als 40e op de lijst van ’s werelds meest waardevolle merken. De waarde van het merk is de laatste jaren alleen maar gestegen. Het laatste nieuws uit Eindhoven: Philips werkt samen met Ericsson aan lantaarnpalen met led-verlichting en wifi. Deze ‘slimme lantaarnpalen’ passen in de strategie van Philips om zich te transformeren van een bedrijf dat producten maakt tot een bedrijf dat, in de woorden van topman Frans van Houten, ‘problemen oplost’ en services aanbiedt. Zelf heeft Philips ook wel een probleem op te lossen, namelijk dat concurrentie met Siemens, General Electric en Samsung op de lucratieve markt voor medische apparaten steeds feller wordt. Om de concurrentie vóór te blijven is Philips flink aan het investeren in innovatie, en zoekt het bedrijf steeds vaker de samenwerking op met strategische partners.

Frans van Houten: 'Philips moet een machine zijn'